T/ 53

*PRESS COVERAGE OF THE EARLY YEARS OF THE COLD WAR: - AGENDA~SETTING IN WHOSE
INTEREST?”

Shirley Smallman

Associate Professor of Journalism
Keene State College

Keene, New Hampshire



For over 40 years--from the latter part of the i9405 until the late
1980s—--the United States.armed itself against the possibility of a war with
the now-defunct Soviet Union. During thatwtime the Ufs, populace~-by direct
or indirect consent--agreed to devote increasing amcunts of its cumulative
energies, natural resources, aﬁd tax money to finance that arms race, commonly
known as the Cold War. By 1990 the U.S. had 375 major military bases in 35
nations and a stockpilé of 12,000 nuclear weapons, 1,000 more than the
Soviets. Military expenditures rose until they reached 55% of the federal
government’s budget. and, as the costs escalated, so did the national debt:
In 1991 the military budget was §300 billioh and the national deficit was.$4
trillion.

The choice became guns or butter. As Cold War costs increased, federal
funds for housing, education, mass transit, health care and other social
welfare programs diminished. There were élso-psyéhological costs. During the
four-plus decades of Cold War animosities, people around the globe lived in
the shadow of a mushroom-shaped cloud, fearful that those animosities would
one day culminate in a nuclear war that qould destroy almost all life on thé
planet and plunge the globe into nuclear wintéf. |

Sanity took hold in the late 1980s when the U.S. and the Soviets,
jointly possessing enough nuclear weaponry to destroy the ea;th 39 times over,
began establishing more cordial diplomatic relationships. The Strategic Arms

'Reduction Treaty II (START), which called for the elimination of two-thirds of



Smallman

their nuclear arsenals by the year 2003, was signed in early 1993. The
agreement gave formal acknowledgment to the end of the Cold War.

But the question remains: Why? Why was a citizenry so willing to
finance.a écenario which so often proved to be against its best interest? Of
courée, there.are many answers to this.question. Part.of any answer, however,
must include the role of the media.

To understand therbreadth and depth of the media’s role in the Cold War,
we must.begiﬁ in the 1940s. While the U.S.’s antipathy to the goals of the
Russian revolution can be traced to 1917; the Cold War itself is usually
considered to have begun in the 1étter hélf of 1945, immediately after the
U.8. and the USSR emerged from'Worid War II as victorious allies. That -
alliance was short-lived.

The broad outlines of the Cold.War jdeology were first set down in the
Pruman Doctrine, presented to Congress in March of 1946,  To forestall what
was perceived as the Soviet’s increasing influence, Truman wanted Congress to
provide $400 million in military and ecoﬁomic assistance to Greece and Turkey.
The long-term implicétions of the doctrine were contained in a single
sentence; “It must be the'pblicy of the United States to support free people
who are resisting attempted subjﬁgation by armed minorities.” In his speech
Truman envisioned a faf—feachihg étfuggleIWith almost every naticon choosing
between a “free” or a ”totalitariaﬁ' existence.

Few in the press offered a'sefious critiQue of the Truman Doctriﬁe.
Soon after Truﬁan preéentédvhis.plan to Cdngfess, one major peolitical figure
after anéther endorsed it, all of them warning about the dangers of Communism
and the need for militaxy stréngth; Tﬁé press gave a great deal of attention
to thése pronouncements but offered no réal éritiéism of them--thus failing to

fulfill its chief function, that of adversary or critic of the government. It



Smallman

is no exaggeration to gay that, for at least the first two decades of the Cold
War, the press almost totélly failed to examine the implicationé of a foreign

policy that meant the U.g. would take on the role of international policemen,

and.would eventually spend billions of dollars gpnually to develop an arsenal

of nuclear weapons that posed a threét to all humanitﬁ.

There were notable exceptions to this failure, however. In the.very
early years of the Cold War, Walter Lippmann, for instanée, regularly debated
fhe issue with Cold War architect George Kennan on the pages of the:Néw York
Herald‘--Tribune.1 |

Linked to the get—tough-with-the—Russians foreign policy was a fear of
the internal Red menace--an almost paranoid fear that communists in thié |
country were undermining the democratic 5ody pelitic. .Suddenly the federal
government began questipning the loyglty_of its citizeﬂry. Elevén days éfter
the Truman Doctrine was enunciated, Truman issued Executive Order 9835.
Commonly known as the Loyalty Order, it placed under scrutiny Qf the federal
infestigatory and police agencies 2.2 million federal employees from
executives to janitors in small-town post offices. The extent to which
newspaper pecple themselves supported such gquestionable practicés——qne 50
clearly in opposition to the First Amendment--was evident in their choice for
the 1947 Pulitzer Prize, one of the most prestigious awafds in journaiism.
The prize that year went to Frederick Woltman of the New York World- Telegram
for his articles on the infiltration of Communism in the U.S.z.‘ |

By the end of the 1950s Congressional and other government coﬁmittees-—
inéluding the House UnAmerican Activities Committee and the Senate’s Eastland
Conmittee--had investigated the alleged Comﬁﬁnist affiliations of thousands of

-

Americans. The goal of these committees was plain: to seek out all Communists



Smallman

and Communist sympathizers, te blacklist or keep them from employment and,
when peossible, to incarcerate them.

Early on the Communisﬁ hunters--or.witch hunters, as they were called--
set their sites on the most powerful archiﬁects of pubiiclopinion: the ladies
and gentlemen of the press. 1In Jﬁné 1950,”Ted Kirkpaffick, managing editor of
Cbuntera;tack: Ihe Néwsletter of Facts on Communism, sent his subscribers a
special report entitled-Red Channels, The Report of Communist Influence in
Radio and Television. Red Channels listed 151 pecple in the broadcasting
industries who were allegedly linked to Communist causes.3

CBS and NBC responded to these accusations by setting up their own
internal security systems. CBS createa a new vice-presidency to handle such
matters and began to fequire 1oyal£y caths of its employees in December of
1950; NEC employees had been éigning loyalty oaths since the mid-1940s.4

| Nét all networks ﬁent along with such demands. In 1951 ABC was awarded
journalism’s prestigious Peabody Award for resistance to such pelitical
pressure. According to media historian J. Fred MacDonald, the network was
praised for taking a firm stand "at“a time when stations and'networks were
firing or refusing te hiré writers“and actors on the basis of ‘unsupported
innuendoes’ in the publication of Red Cﬁannels."5

Naturally, tﬁe witch huntiné encompassed not only the broadcast media
but the print area as well. One of:several éommittees.to investigate alleged
Commgnists or Communist sympathizers in the print media was the Internal
Security Subcommitteé of thé U.s. Senéte, aléo known as the Bastland
Committee, chaired by Senator Jéﬁes 0. Eastland. The New York Times was
frequently the focus-.of Eas;land Com;ittee.attention. In November 1955, it
subpoenaed 38 newspépérmen fo? private hearings in New York and Washington

D.C. Thirty of the 38 worked for the Times.®



Smallman

The hearings themselves were timed to coincide with a referendum held by
the New York Newspaper Guild--the newspapermen’s union. The referendum asked
Guild members if it should be Guild policy to “resist the dismissal of all
members discharged after invoking the Constitutional privilege [the Fifth
Amendment] when asked by an authorized agency about Cémmunist Party
affiliation.” Guild members_voﬁed 3 to 2 against such resistance.’ This vote
was an important one. It indicates that the majority of New York feﬁorters—-
members of perhaps the most respected press corp in the country--did not feel
that newspapermen and women who had been accuseé of Communist leanings, |
deserved the support of_their peers.

The Times’ management sent out_conflicting messages on the issue.
Although the Times’ editorial page insisﬁed it was.the newspaper’'s right to
hire and fire, and not that of the Eastland Committee, the newspaper fired |
three editorial workers whe had gone before ﬁhat committee. Three of the four
other major New York newspapers remained silent on the firings. The
conservative Hearst newspaper expressed approval. However, the New York Post
commented editorially: “The Eastland Committee...has unwittingly exposed the
cowardice and submissiveness which afflicts large segments of journalism."8

Broadcasting: The Fortiesg and Fifties

To attribute the media‘’s performance in the early Cold.War years to
cowardice and submissiveness is simplistic. B2And to characterize the
performance of all media as poor is unfair. The situation was éxtremely.
complex. For one thing, the print and broadcast media bperate under some very
different strictures and thus must be considered separately. Lét us first |
turn to the network television. |

The early years of television literally paralleled the early years of

the Cold War. In fact, the new medium provided the government with the ideal



Smallman

outlet for propaganda aimea at'popularizing its new “get-tough-with-the-
Russians” pélicy. Convincihg the U.S. populace to back tﬁis policy was a
fairly challenging task in light of the fact that the U.S. and the Russians
had just joined forces to rid the WOfid of Ehe Nazi threat. In becoming such
a propaganda‘outlet, the new mediumVAImost totally féiled to educate its
audiences.as to the cost and comélexities of such a foreign peolicy or the -
dangers thét woﬁld acccﬁpané.thé de#eldpment of atomic weaponry.

This failure on the part éf eafiy television cannot be taken lightly.
It meaﬁs that the networks failed to fulfill the one obligation the Federal - -
Communicétions Commission requires of all those who wish'td obtain a
broadcastingllicense: to opéfate in the‘pﬁblié intérest,'convénience and
necessity. Televiéion's failﬁre to ekplore the implicatibns of the Cold War
was certainly pot in fhe publié interest. In effect, that failure robbed the
American ﬁublic of an early opportunity to 150k more critically at its chosen
. path for the next four.decades. and, of course, to a great extent, the
uncritical.acceptance of the Cold.War phiiosophy and aims must also be laid at
‘the door of the American public:iéself.

The question hefe ié: ToIWhat'dé we attribute television’s failure in
this regard? Th:ee major aspects ofrearly televisioﬁ are germane: (1) The
broadcasting induétry’s close involvement with the federal governmént during
the World War II. (2) Televisién’s need to establish itself as an
economically viable industry.and its ébrfes@onding need for programming to
attract advertisers.. (3) The ekteﬁt-tc which TV's news/information function
was—--and continues to be——inext;icably linked to its entertainment function.

The need for programming in TV’'s early years, some have speculated,
accounts for television’s excessive reliance on government material and thus-

its airing of the govermment's Cold War propaganda. Others see the preblem



Smallman

in a different light. MacDonald has speculated that perhaps President
Franklin D. Roosevelt’s extensive use of radio during the New Deal and World
War II led to the government's userof television during the early Celd War
years. He notee that during the period May'through July 1942,.for example;
radio stations carried over 1.5 million spot announceﬁents and over 185,000
live and transcribed programs, all supperting the naticnal war effort..9

In August of 1950 the Board of Directors of the National Associatien of
Broadcasters, meeting in Washington, declared the broadcasting induetfy's
eagerness to support the government’s.national security aims. To facilitate
this, the Board of Directors grouped themselves under the auspices.of the
Broadcasters’ Advisory Council (BAC}.?O BAC, supervised by John Steelﬁan,
assistant to President Harry Truman, had a hand in several televisioﬁ programs
produced jointly by network and White House persconnel. Steelman aleo
supervised and hosted a weekly NBC-TV show entitled “Battle Reporting.” The
series was but one of over 25 news end public affairs series made up of |
government films on network TV between 1948 and 1953.11

One of the first documentary series produced prlmarlly for television
was administered by the State Department and ran on ABC from June 1950 through
January 1953. Entitled "The Marshall Plan in Action” and later called
“Strength for a Free World, " it aired in more than 200 segments and had.a ﬁery
weak audience appeal.l2

One major area in.which the federal government exploited television was
that of c¢ivilian preparedness in the event of an atomic attack, also known as
civil defense. Of course, one could reasonably argue that showing civil
defense information was in the best interest of the public. Citizens did,
aftet all, need to uﬁderstand civil defenee itself. And, of course, this is

true. However, the objections to such programming centered on the extent to



Smallman

which the networks presented this material uncritically, focusing exclusively
on the need for preparedness while consistently failing to cquestion the need
for expanded nuclear arsenals.

Thé networks produced.such show$ in close cooperation with the federal
g0vernment.. One suéh series, *Survival,” airing in thé summer of 1951, was so
successful.that the Federal Civil Defense Administration  (FCDA) ordered
kinescopéé of it to_be ﬁséd in the training of civil defense workers .13
Around the same time the Pentagon made available to local and network
television free film of its atomic and'hydrogeh bomb-tests, beginning with the
first drops in 1946 at Eniwetok-Bikini in the South Pacific.l4

A peréistént criticism of both types of programming was their total
failure to present the inéredible devastation that results from the detonation
of a nuclear bomb. A realistic television portrayal of such devastation did
not happen until the airing of “The Day After” in 1983.

Network television also helped promote the Cold War myths in the
documentary, a genre that combines news and entertainment. Many documentaries
were based on the assumption that the Soviet Union was-a sinister, corrupt and
dangerous place devoid of any democratic values whatever. Probably the most
staitling example of this approach is “Nightmare in Red,” a six-segment series
airing in 1955 and consisting of footage compiled from existing film archives.
Scme of thé claims made in ”Nightmare in Red” were simply untrue.. The show
viewed Vladimir Lenin, the leader of the Bolshevik Reveolution, as a toecl of
the Gerﬁan high command. 'Tﬁis isg, of course, historically false since he died
in 1%24. At some points, the film footage used presented a distinctly false
impression. For instance, staged scénés from German propaganda films were

used to support the idea that the Russians welcomed the German invaders as



}HD4\g¢9“//rvﬂ/Oth/ _ Sméllman

qucgfyliberators--a preposterous notion when cone remembers that 20 million Russians

died at the hands of the: German invaders.15

The show’s historical omissions also distorted the facts. One segment
concentrated on the early Stalin era, including his five-year plan. The
narrative here noted that enormous strides were made ﬁut at enormous human
coéts. However, the narrétive failed to note that.the Soviet Union had been
forced to industrialize without cutside capital. Despite this, industrial
productlon increased 236 per cent during the flve—year plan. 16 As history
books ‘have noted, the Russian people were tremendously enthusiastic about.
economic growth. ”People_rejoiced at every new advance as a perscnal triumph.
It becéme a national pastime to watch the mounting statistics, the.fulfilling
of quotas or hitting of ’targets."17

The show’s harshly anti-communistic view, distortions of fact, and
downright lies prompted its General Motors sponsor to withdraw. And, after
viewing a preséreening, members of the Soviet delegation in Washington

launched a protest.l8

The Cold War was also a common topic on other public affairs programs.
Issues examined regularly on network television included the American military
build-up, the possibility of anothef world war, domestic Communist subversion,
and the numerical preponderance 6f Chinese and Russian troops over American
forces. However, the examination of these topics rarely enlightened the
viewing public. The viewers were too often presented with.;implified
emotlonallsm as opposed to a wide variety of educated oplnlons For the most
part, high-level administration officials and important p011t1c1ans made

unsubstantiated charges and mouthed half-truths which television journalists

failed to question.19



Smallman

The mosf stridént éxample of such politicized programming, according to
Machonald, was NBC's “American Forum on the 2Air,” wﬁich came to TV after 25
years on the radio andxrah until 1957. The main function of this type of
brogramming, MacDonald notes, was to popularize fear.20

The effect of such shows was somewhat amelioratéd-by shows which truly
attempted to examine contemporary issues. A particularly good example of such
an attempf was ABC'Q *America’s Town-Meetiﬁg of the Air,"” a radio show from
1935 and a ﬁelevision show until 1952. The show consistently sought a wide
spectrum'bf opinidn.and solicited uncensored questions from a studio audience.
Along with senators, congressmen, and administrative spokesmen appeared people
from thé.éonservative—fo-liberal political mainstream, including the non-
Communist left. One of the more frequent guests was Norman Thomas, six-time.
Socialist Party candidate for President of the United States. Other examples
of eﬁcellent Cold War commentary on the small screen included “John Gunther's
High Road” and the yéar—énd news wrap-ups presented by each network. The
latter often included provocative analysis of Cold War issues.2l

Perhaps.the finest and the most famous of television’s public affairs
programming in the 1950s was Edward R. Murrow's sgaa Tt Now,” produced by Fred
W. ?riendly. On that CBS show Murrow and his colleagues-cbnverséd with a
variety of wofld leaders including China‘s Chou En-lai, Yugoslavia's Marshal}
Tito, and SOVieE Premier Nikita Khrushchev. As a perfect example of a hard-
hitting, fair and honést investigative journalism show, “See It Now” stands
alone. On.program after program Murrow examined contemporary issues through
his interviews with famous subjects. (Murrow's most . controversial éubject and
show, the McCafthy broadcast, will be dealt with in detail below.)

The enormous popularity of “See It Now” is an excellent indicator of how

hungry the American public was for high-quality public affairs programming.

16



Smallman 11

The ‘show had tremendous viewer support for several years. A particularly good
“gee It Now” entry and one that evcked strong feedback from its audience.was
Murrow’s conversation with atomic physicist Dr. J. Robert Oppenheimer, one of
the country’s leading experts on atomic weaponry and.atomic energy. The |
segment aired éoon after the Atomic Energy Commission,.questioning
Oppenheimer’s loyalty, had revoked his security clearance. The show’s
producers received sc many requests for prints of the show they put together a
special forty-eight minute version of it, using some of the footage they had
left on the cutting-room floor. The reaction from Oppenheimer’s opponents was
equally strong. Friendly recalls that the pressure and embarrassment for CBS
was so intense that twe years later network managément canceled an interview
with Oppenheimer by newsman Howard K. Smith. Some of that embarrassment.and
pressure, of course, ended up on the doorstep of the show's sponsor, Alcoa.
on May 5, 1955, that company announced it would no longer sponsor the show. 22
Ultimately “See It Now” was a victim of economics. More specifically,
it was the victim of the networks’' least common denominatqr approach to
programming. That approach involves the production of shows that entertain
the most people, offend the fewest( and, therefore, aﬁtract the most
advertising dollars. (The networks'’ wish to maximize advertising revenue has
also led them to -offer noncontrovers;al programming . Coptroversial iéeas,
advertisers fear, put the viewers in a critical mood, hardly the appropriate
setting for a sales pitch.) When “The $64,000 Question” was put into the
half-hour time slot immediately before *See It Now{' the latter’s ad rates
jumped overnight. While Alcoa had been payipg_$éd,000_for “See It Now,"
Revlon was being charged 580,000 for the pqpular quiz show. Thus the “See It
Now” time slot had become too yaluable and the CBS executives rescheduled it.

Upon losing its weekly half-hour slot, the show was assigned a new format: six



Smallman 12

hour-long.showe airing throughout the.entire season.2? In effect, this new
arrangement made it impossible for “See Tt Now” to use its strongest
journalistic etrategy: the rebuttal. -Sinoe'the'program was scheduled
irregularly, there was no way to incorporate responses to charges regarding
the reporter’'s 1ack.of objeotivity or to correct the eubject's error. ~Perhaps
even more 1mportant, the new arrangement took schedullng and topic decisions
out of the hands of the journallsts and gave them to the sales department,
managers, and sponsors. "See It Now” left the air in the spring of 1958.

Senator Joseph McCarthv'AIcer Hiss. ‘and the Rosenberqgs:

Four figures stand out in the 1950s political scene: Senator Joseph ~
McCarthy, Alger Hiss, and Julins and Ethel Rosenberg. How the print and
broadcast media presented tnese figuree to the American public is crncial to
any understanding of'the‘decade. Interestingly enough, in the judgment of
many media historians, the performanoe‘ofrthe fledgling television industry
outshone that of the newséapers in thie.regard.

Perhaps the most 1nfamous figure of the 1950s was ‘the Republican Senator
from Wisconsin, Jeseph R. McCarthy, whose name is forever linked to the witch:
hunting and paranoid excesees of the 19505, a shameful'ohapter in U.S.
history. A corrunt political opportunist with little regard for the truth of
his accusations or tneir effect on nis victims, McCarthy and his deeds cannot -
be defended.r Nonetheless, it is important to consider them in the broader
political context.

McCarthy's national influenoe:began in'1950,'a midterm election year.

In that year--and for many vears to follow--both Democrats and Republicans
focused on the necessity for a strong national defense to meet the Soviet
threat, each claiming that they were best equipped to rid the nation and the

world of the Red menace. The nature and the intemsity of that threat had been



Smallman H13

altered dramatically in Séptember of 1949 when the Soviet Union exploded an
atomic device. The fear this struck in the hearts of Americans imﬁediately
became political pay dirt_fof all but a few politicians, a situation which
contiﬁued_for the next 40 years.

'Joé McCarthy stepped inteo the national spotlighf on February 9,.1950,
claiming to hold in his hand a list of 205_people wﬁoée naﬁes, he said, had
been made known to the Secrétary of State as béing members of the Commuﬁist
Party and who were, he claimed, still working and shapin§ policy in the State
Department. The ﬁext-day McCarthy altered ﬁis aécusations soméwhat, féferriﬁg
not to Communists but to “bad security risks” in the.State Department. The
day after that, the risks went back to bkeing ”card-earrying Communists” but
their numbers had diminished to 57. For the next four years, McCarthy was
rarely off the first page_of American newspapers.24 From 1950 to 1954, the
name “McCarthy” appeared more often in teletyped stories that moved out of
Washington than did the name of.any other senator. During tﬁis time frame
McCarthy presented reporters with no documented evidence to support his.
allegations and accusations. However, the press cénsistently allowed him to
make such unsubstantiated claims without challenge, a privilege allowed
virtuallylno other s_enator.25 If MgCarthy called a press conference in the
morning merely to announce that he was calling a press cohference in the
afternoon, the press dutifully'reported it.

McCarthy’'s successful manipulation of the ﬁress is best summed ﬁﬁ.by

Douglas Cater, a Washington newsman in the 1950s:

Brandishing the stage prop documents, which he never
let anyone examine, he ingeniously mixed the proper
proportion of the nmisplaced concrete and the far-
fetched abstraction to meet the requirements of the
newsmen. His feat lay in transferring this myth of a
spy-infested America to more responsible
newspapers.... McCarthy held the headlines day after
day... He knew the ingredients for the ‘lead,’ the



Smallman

‘overnight, * the ’‘sidebar.’ Of many things McCarthy
was contemptuous, but he never neglected his press
relations.26 '

Many jou:nalists would agree with Cater’s analysis. Over the years the
commen: wisdom has been torexcuse the‘press, to claim that the repqrters' need
to édhere to the principles of objectivity forbade them from applying news
analysis--a teehnique developed later--to thg McCarthy phencmenon. Not all

agree. dJournalist James Aronson had this to say:

The portrait of the press of the United States as an
objective entity is a nyth. There is nothing in the
canons of journalism that compelled reporters to
accept and editors te publish information allegedly
contained in uninspected documents waved at them by a
Senator. Such reports, if their content proved false,
might have been excused once or twice on the ground of
deadline or .overzealous reporting. But when this
happened day in and day out for four years...there was

no thread of an excuse.2/

Nor were the Army-McCarthy heaiings—-which éontributed in nd-small'paft
to ﬁhe latter’s demise--a ringing victory for public éffairs teléﬁision,'as
MacDonald points out. The only two netwofks to cover the hearings live were
ABC and Dumont, who did so becaﬁserthey.Had ﬁiftuaily no morning or afternoon
programﬁing. CES gave a 45—minuté éummary of thé heariﬁgs at 11:30 p.m. NBC
showed the hearings for two days; howéver, tﬂose tﬁo'déyé cost them $125,000
in advertising re%enués. They toc then chosé to offer a iate—ﬁight éﬁmﬁary*?s

Of all TV journalists, it was Edwaid.R..Hurrow Qho ultimateiy showed'the
leagt timidity in his *See IE Now” Mééarthy broadeast Ghich aifed dn March 9,
1954, .(In a departure from its ﬁsual.poliCQ, CBS.refused to do édvertising
promotion for the show. Murrow and producer Fred Friendly ended up buying an
ad in.the New York Times.) For the broadégst they-chose é gimple and
effective format: Filmed.sequences of McCarthyfs séeeéheé and his ingquisitiens

of alleged Communists were interspersed with sequences in which Murrow pointed

14



Smallman

ouf the senator’s misuse of facts. Thus Murrow got.at the pure essence.of
McCarthy by merely comparing McCarthy's stateﬁents to recorded facts--a simple
and common journalistic practice that most of the press had neglected to use
in four fears. After the broadcast, CBS recorded.the greatest number of
telephone calls it had ever received about a given prégram. Friendly
estimates that the calls were ten to one in favor of their productidn.29

Although none can dispute the bravery of Friendly and Murrow, James
Boylan, former editor of the Columbia Jburnalism Review, has accurately noted
that the program, a serious challenge to McCarthy, came late—-”only when
McCarthy’s exit chute, gre#sed~a£ last by the Eiseﬁhower administration, was
clearly-visible.'3°

While an astounding success at manipulating the press,.as é lawyer and a
Communist hunter, McCarthy was a total failure. He accused dozens of people
of . being Commuhists or Communist sympathizers, but did not produce evidence to
warrant the conviction of any one of them. Nor was he able to set up a single
contempt citation that'could be sustained in the courts.

_Without quegtion, print and bréadcast jdurnalists helped McCarthy

promoté fear and paranoia throughout the country. This anti-communist fervor

on the part of print journalists was alsc apparent in the way the press--

particularly the New York press--handled the two most famous spy trials of the

era, that:of the.Alger Hiss and the Rosenbergs.

Hiss, a former Staﬁe Department official, was. charged with conspiracy to
commit espionage for passing State Department documents to prosecution witness
Whittaker Chambers for transmission to the Soviet Union. When the jury at the
first Hiss trial failed toc reach a verdict, most newspapers in New York City
attacked the Federal District trial judge Samuel H. Kaufman, demanding a

federal investigation of his behavior. The New York Herald-American published

<15



Smallman 16

the names and addfesses of the jurors who were plagued with créﬂk phone calls
and death threats. Before the case came to retrial, a defense lawyer
presented 40 examples of neﬁspapér articles which, he said, could create bias
among newspaper readers, asking therefore that the case be shifted to Vermont.
It was not.31 Hiss'waé convicted in January of 1950.. [A historical footnote
here: Hiss was basically exonerated in 1992 when an examination of Soviet
intelligence archiveé revealed absolutely no knowledge of him;]

Six menths after Hiss's convicﬁion#—and three weeks after the outbreak
of the Korean War--Julius and Ethel Rosenberg along with Morton Sobell were
arrested on a charge of conspiracy to commit espionage; i.e., of conspiring in
1944 to traﬁsmit secret information coﬁcerning atomic fission to the Soviet
Union. From the day of their arrests, the press linked their trial to that of
Hiss to show an international Communist conspiracy; In fact, the cases were .
unrelated. Also, sensational news stories and strident headlines gave readers-
the false impression that the couple had been charged with treascn when, in
fact, no such charge was ever made.

The latter part of 1951 sdw the formation of a Committee to Secure
Justice in the Rosenberg Case. The Committee was comprised of scores of
distinguished professicnals in the fields of arts, science, and religion;
however, their attempts to get the press’s attention failed utterly. The
editor of the New York Herald-Tribune refused to meet with a Committee
delegation. The Herald-Tribune and every other New York newspaper *ignored
committee press reléases reporting pleas for clemency from notable figures in
every part of the world.”32 When Pope Pius XII made three intercessions in
the case, an almost complete news blackout kept this information from the
public. Not until the weeks immediately before the Rosenbergs’ execution did

the Times and others'finally acknowledge the worldwide clamor for clemency.



Smallman i

The Rosenbergs were executed on June 19, 1953.33 Sobell served 19 yeérs in
prison as a co-cohspirator.

ﬁlacklisting and Redbaiting continued throughout the 1950s. In 1957 the
Eastland Committee issued a report entitled “Communists in Mass Communications
and in Political Activities.” The House UnAmerican Aétivities Committee
(HUAC)_held public hearings into the early 1960s.

The CIA and the Press

New light was shed on the-press.and its coverage of the Cold War when
Carl Bernstein published an article on the CIA and the media in the October
20, 1977, issue  of Relling Stone.34 Two meonths later, December 25-27, the
New York Times ran a felated set of articles written by John M. Crewdson. The
December 25th page one headline for the three-part series read: “The C.I.A.’'s
3-Decade Effort to Mold the World’s Viéws.”35 What follows was taken from the
Bernstein and Crewdson articles.

According to documents on file at the CIA headquarters, Joseph Alsop--
perhaps the most virulent of the Redbaiting journalists in the 1950s--was one
of more than 400 American journalists whe secretly carried out assignménts for
the CIA. TFormal recruitment of reporters and columnisgs was handled not
through direct contact with them but through contact with the media outlet’s
highest executives. Network and publishing leaders who lent support to the
CIA included William.Paley, head of CBS; Henry Luce, publisher of Tﬁﬁe, Lifé,
and Fortune magazines; Arthur Hays Sulzberger, publisher of the New York
Times; as well as heads of ABC, NBC, Associated Press, United Press.
International, Reuters, the Hearst and Scripps-Howard newspaper chains, the
Mutual Broadcasting System, the Miami Herald, the New York Herald- Tribune,
and the Saturday Evening Post.3§ Crewdson, in writing for the Times, phrases

it a bit differently, noting that at least 22 American news organizations had



Smallman 18

employed joﬁrnalists who were also working for the CIA,'with some
organizations aware of it and some.not. The Times' list also includes the
Christian Sciencé Menitor, the Wail Street Journal, and the Louisville
Courier-Journal.37

The aid media executives Qave to the CIA took t%o forms: (1) giving jobs
and credentials or 4j§urna1is£ic coﬁer” to CIA oper;tives who were about to be
posted abroad and (2) lending.thé CIA the uhdércover services of reporters
already on their staff. The Nék'Ybrk'Times, for instance, provided several
CIA employees with Times cover between 1950 and 1966.38 According to
Bernstein, CBS’s William Paiey gaﬁé'thé CIA outtakes of news f£ilm and access
to the CBS news film library. Paley also allowed the CIA to monitor ‘the
reports CBS correspondents sent to the Wéshingtbn and New York newsrooms. The
senigr aeditors of Newsweek and Time alsc approved arrangements'fdr several of
their correspondents and freelance wfiteré to give their services to the CIA.
Ironically, U.S. News and World Report, whose editorial leanings most closely
approximated the CIA’s long—range goals,_repeatedly refused to allow the CIA
to use it for cover purpéses.39

The CIA’s invélvemeﬁt was far-flung and extensive. At various times it
owned or suﬁsidized over 50 newsﬁapers; news services, radio stations,
periodicals and other medié ocutlets. While some of these were based in this -
country, most weré.overséas. For instaﬁce,'the CIA waé part owner of the
English-langﬁage Rome Daily-American.

According to Crewdsoh, from the late 1940s through the 1970s, at least a
dozen full-time CIA officers worked abroad as repdfters or non-editorial
employees of American-owned newé organizations. Their work ranged from

tampering with documents to outright fabricatién, as with a report that

Chinese troops were being sent to aid Vietnamese Communists. Paid agents at



Smallman A9

foreign AP and UPI bureaus slipped CIA-prepared news dispatches into news wire
stories. However, since AP and UPI people in the United States were not teold
of the CIA's work in this regard, the wire services often reported these false
stories in American newspapers as fact .40

Since the early 1950s, nearly A dozen American ﬁublishing houses have
printed gt ieast a score of the more than 250 English-language books financed
or produced by the CIA. The CIA made editorial contributions to books
published by G.P. Panam and Charles Seribner’s Sons, both of whom claimed to_
be unaware of it. However, publisher‘Frederick Praeger has said he “published
20 to 25 volumes in which the CIA had. had an inte;est, either in the writing,
the publication itself or the post-publication distribution."41

The CIA also became involved in public opinion polling. A former CIA
man is quoted as saying that Hadley Cantril,‘an acknowledged picneer in
polling, had “just sort of run” the Research Council at Princeton for the
c1a.42

Perhaps even more alarming than the revelations by Crewdson and
Bernstein is the behavior of the Senate Intelligeﬁce éommittee charged with
investigating the CIA in 1976._ After several committee members became awafe
of the scope of CIA involvement with the press, they were pérsuaded to limit
their inquiries .into the matter by top CIA qfficials--including former
directors William Colby and George Bush. Of the Committee’s lengthy,.multi—
volume report, only nine pages examine the Agency’s use of journalists. In
these pages the matter_is discussed in vague and sometimes nisleading terms
with no mention made of the actual number of journalists who undertcok covert
tasks for the cIa.43

Since this corrupt arrangement between the press and an agency of the .

U.S. government involved a relatively small percentage of the press’'s



Smallman

workforce, it can account only in part for the press’s failure here.

Moreove;, while the Agency sharply curtailed its press activities in 1973, the
§ress negleéted to provide an adequate critiqge of the Cold War until the
months immediately preceding the warming of US-USSR relations in the late
1980s.

While the press’s failure here is of great magnitude, that failure was
not total. A careful énalysis'and eritique of Cold War policies has existed
since its inception and can be found in the pages of such reputable journals
as The Nation and The Progressive."However, for decades the mainstream press
failed to consult the well-researched material available in these pages--as
did the vast majority of the American public who must share-culpability.here.

In the final analysis, however, the press’s failure to cover the. Celd
‘War is part and parcel of the problems that have plagued American journalism
over the last few decades—fthe general decline in investigative journalism
spawned both by the bottom line policies of newspaper monopolies and the
reluctance of reporters to do the in-depth research demanded in today's
complex world; a Washington press dorps on too-intimate terms with the
government officials they are charged with critiquing; the television
networks’ failure to present true public affairs programming.and the FCC's
failure to demand that they do so, and, finally, the increasing domination of
entertainment values over informatien values on local and national television
news. These failings are themselves the result of a larger problem: the

citizenry’s refusal to demand the information necessary for responsible self-

government.

20



10.

11.

12.

13.

‘14,

15.

Smallman

Notes

Louis Liebovich, The Press and the Origins of the Cold War, 1944-1947
{New York: Praeger Publishers, 1988), p. 2.

James Aronson, The Press and the Cold War, (Néw.Ycrk: Monthly Review
Press, 1990}, p. 36.

Joﬁn Cogley, Report on Blacklisting II: Radio and Televizion {(New York:
The Fund for the Republic, Inc. 1956), 1-2.

Stephen J. Whitfield, The Culture of the Cold War (Baltimore: Johns
Hopkins University Press, 1991), 166.

J. Fred MacDonald, Television and the Red Menace: The Video Road to
Vietnam (New York: Praeger Publishers, 1985}, p. 25.

Arcnson, p. 139.

Aronson, p. 141.

Aronson, pp. 146-147.

MacDonald, p. 9.

Nancy Bernhard, “Ready, Willing, and Able: Network Television News and
the Federal Government, 1948-1953,” in Ruthless Criticism: New
Perspectives in U.S. Communication History {University of Minnesota
Press, 1993), p. 5.

Bernhard, pp. 297-298.

Bernhard, p. 300.

MacDonald, p. 42.

MacDonald, p. 46.
Peter C. Rollins, *“Nightmare in Red: A Cold War View of the Communist

Reveolution, * in American History/American Television: Interpreting the



p e

le.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23,

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.

Smallman

Past, edited by John E. O’Connor (New York: Ungar Publishing, 1983), pp.

140-141.

Rellins, p. 140.
Rollins, p. 141.
Rollins, p. 143.

MacDonald, p. 37.

"MacDonald, p. 38.

MacDonald, pp. $2-93.

Fre& Friendly, Due to Circumstances Beyond Our Control....: (London:
MacGibbon & Kee, 1967), pp. 69-75.

Friendly, pp. 77-78.

Aronson, p. 84.

Aronson, p. 68.

Douglas Cater, The Fourth Branch of Government (New York: Houghton
Mifflin, 1959), pp. 68-70.

Aronscn, p. 71.

MacDonald, p. 56.

Friendly, p. 42.

James Boylan, “Declaration of Independence,” in Media Voices: An
Historical Perspective, edited by Jean folkerts'(New-York: Macmillan,
1892), p. 437.

Aronson, p. 57.

Aronson, p. 60.

.Aronson, p. 62.

Carl Bernstein, *“The CIA and the Media,” Reolling Stone, COctober 20,

1977, pp. 55-67.

22



35.

36.

37.

38.

35.
40.

41.

42.

- 43.

Smallman

John Crewdson, “The C.I.A.'s 3-Decade Effort to Mold the Worldrs Views,
New York Times, December 25, 1977, 1:1-12:1.

Bernstein, pp. 55-56.

Crewdson, “C.I.A. Established Many Links to Journalists in U.S. and

Abroad, " New York Times, December 27, 1977, 1:1-40:1.

Bernstein, p. 595.

Bernstein, pp. 63 and 66.
Crewdson, December 25, 12:1-2.
Crewdson, *“Worldwide Propaganda Network Built by the C.I.A.," New York

Times, December 26, 1977, 1:1-37:1.

Ibid.

Bernstein, pp. 57-58.

”n



