Setting the Tone for Cold War Rhetoric: Time Magazine’s Coverage of the Soviet Union
1945-1949

Dr. Shirley Smaliman
Associate Professor of Journalism

Keene State College
Office: (603) 358-2405



In light of the Cold War, it is often difficult to rem.erﬁber that the U.S. and the
former U.S.S.R. wére allies during World War II. This temporary mafriage of
convenience ended the moment the two met as victors in 'the' ruined streets of Berlin.
By the end of the 1940s, the two were locked in a monumental and enduring enmity.
It is the changé in the Soviet role with which we are concerned here. More |
specifically, we are asking how this change is manifested in the press coverage of a
major American ptiblication: Time magazine, |

According to Robert T. Flson (1968), in 1941, Time was fifth among American
magazinés in dollar business volume (Elson, Vol. I, pp. 66-69). By 1950, Time had
almost twice the circulation of its nearest direct competitdr, NewsWéek. (p. 205) In
that same year a poll of newspaper editors voted Time the most useful of U.S.
magazines. Mixed with this success were the continuing criticisms of the magazine
as ﬂippant,.biased, partisan and too powerful. W.A. Swanberg, perhaps Time's
sharpest critic, noted that it was “studiéd regularly as a horrible example of the
distortion and coloration of news” by jourﬁalism or politic.a.l science college classes.
(Swanberg, p. 259) |

.During the 1940s, Time’s editorial perspective reflected, to a great extent, the
views of its publisher and _co—founder, Henry R. Luce. Part of Luce’s policy making
during the war years was the hiring of several reformed Communists whose politics
had taken a turn toward the right; th.es'e indudéd Wﬂh Schlamn, who wrote fbr
Fortune; William C. Bullitt, Who worked for Life; and Whittaker Chambers, a T ime
editor. Chambers, who had written for both the Daily Worker and New Masses,
became virulently anti-communist in 1937. “He was, in féct,_a man consumed by the

passionate conviction that the greatest foe of the United States was Communism. He



had waited impatiently for five years for an opportunity to edit the Foreign News
section” (Elson, p. 101). |
In Witness (1952) Chambers described his own views of foreign news: “I held
certain facts to be self-evident on the basis of almost every scrap of significant -
foreign news: 1} the Soviet Union was nota ‘great ally’--it was‘a calculating enemy
making use of World War M to prepare for World War IIL” (Chambers, p..497)
Chambers’ tenure as the Foreign News editor was a rocky one, with his foreign
correspondents as his chief adversaries. They openly rebelled, Elson wrofe, as
Chambers consistently ignored their cables. Walter Graebner, in charge of the
London office, sent heated objections to the magazine’s new implication that Soviet-
America relations were deteﬂorating. Luce supported Chambers but criticism
continued. John Hersey in Moscow became so frustrated that his work was not being |
used that he told the New York office he might as well come home. He resigned in
July of 1945. Filh:dore Calhoun, cable editor in Life’.s news bureau, wrote a furious
memorandum “Hell, I read the incoming cables and week after week, [am amazed to
see how they are either mlsmterpreted left unprmted or weaseled around to one
man’s way of thinking.” While Calhoun granted that he admired Chambers’
slickness, he wrote that he “wouldn’t trust him with any set of facts concerning
Russia anymore t_han 1 would trust John L. Lewis to ask for less wages for his coal
miners.” (Elson, p. 107} | |
Chambers’s highhanded editing was recalled by Dorothy Ster]jilg, employed as
a writer for Time Inc. from 1936-1949, in a letter to the New York Times (2/28/84).
Protesting Charﬁbers’s designation (posthumously) for the Medal of Freedom, | |
Sterling wrote: |
From Paris, Charles Wertenbaker protests Time’s story
of “Red riots” which had been substituted for his
cable describing France’s orderly new local governments...
So many of John Hersey’s stories from Moscow were

suppressed that he stopped sending political news and
confined his cables to accounts of Shostakovich’s newest



symphony and other cultui‘al events...Theodore White saw
his criticisms of Chiang Kai-shek’s autocratic regime
replaced with encomiums of Chiang as a defender of
democratic principles.

In the present article, Time’s coverage of the Soviet Union is examined
through a systematic analysis of content. From June 1945 through December 1949,
the first issue of every month was perused. The material before the magazine
proper--before the masthead page--was not examined, nor were the advertisements.

All references to the Soviet Union were recofded on a coding sheet with two
parts: (1) A section for recording all :efgrences as fa_vorable, unfavorable, or |
neutral. (2) A se_ction. for recording the occurrence of particular j ournalistic. aﬁd
propagandistic techniques. . | |

The unit of analysis used in coding was the word or the phrase; that is, what
counted as a reference could be a word or .a phrgse. Let us use a fictional sentence to
i]_lustrate this point. “The Soviet leader was a rather stupid individual, given to |
violent rages, and one who didn’t take his prpfessional duties seriously.” According
to the coding procedure, there were three referer_mes to the Soviet leader in this
sentence. _

References to the Soviét Union were broken down into four categories;
“Stalin,” “Communism,” “High-Ranking Military and Civilian Leaders,” and “The
Soviets” and/or “Russians.” The latter category would include, for instance, any
Soviet citizen—peasant, artist, soldierf-_any objects or aspects of Soviet_ life, as‘weAll as
references to the Soviet Union as a country or a political or cultural entity.

When appropriate, all references were also coded under the following
categories of journalistic or propagandistic techniques.

1. Attributional bias, as defined by J.C. Merrill (1965). For instance, “Sfalin
raged,” would be considered a negative attﬁb’utjonal bias.

2. The anonymous attribution also known as veiled attribution of critical

quotations.



3. Questionable headlines: i.e., those which were negative or sarcastic in
tone and/or were contradicted by the content of the article itself.

4. Photographic and caption bias; i.e., putting the subjectin a particularly
favorable or unfavorable light through the use of photographs, sketches, cartoons or
accompanying Iabels or captions. o .

5. The a_ttrlbuting of American or un-American ch'aracteristics.’
Sociologist Robin Williams’ (1960) list of major Americah values were originally
selected as a general reference point here. They include: achievement and success;
activity and work; moral orientation; humanitarian mores; efﬁcienéy and
practicality; progréss; matérial comfort; equality; freedom; external conformity;
science and secular rationality; nationalism/patriotism; democracy; individual
personality; and racism and related group-superiority themes. Clearly, several of
these areas overlap and others involve a great deal of subjectivity. Also, some of
these values are so general as to apply to péople of all nations. Given this, the
researcher narrowed this list down to include the following: moral orientation; -
humanitarian morés;'effi(':iéncy and practicality; nationalism/patriotism/
democracy, and individuality. The opposite of these traits were of course coded as un-

- American characteristics.

o. Shared goals, which are often used to solicit support for former
enemies, as social Ipsychologist David Myers noted. A shared goal necessitates
cooperative effort and overric_ies people’s differences from each other. (Myers, 1983,
p- 517).

7. Ridicule, which Webster defined as “the arousing of laughter, mockery,
or scorn at someone or something.”

8. Excessive brutality; i.e., sadistic behavior such as torture, rape,

infliction of starvation, murder of civilians, children, and so forth.



9. Vignettes illustrating positive human qualities, a variation of what
Alfred McClung Lee and Elizabeth Briant Lee referred to as “the plain folks”

propaganda technique (Severin and Tankard, 1979, p. 123).*
Time’s Eostw'af Covgr_ggg of the Soviet Union

In considering Time’s coverage of the Soviet Union, a ﬁnajor generalization
may be made: As the decade progressed, the Soviets—in keeping with their new
“enemy” role—were seen in an increasingly unfavorable light. For instance, 16
percent of the references to fhe Soviets for the latter months of 1945 were
unfavorable. This figure jumped to 41 percent for 1948 (the year of the Berlin-
Blockade) and 32 percent for 1949 (See Table #1).

As always with Time’s “persdnal” style of journalism, references to individuals
were important. In 1945 16 percent of the references to high-Soviet leaders
(exclusive of Stalin) were unfavorable. In 1948 this figure jumped. to 41 percent and
stood at 31 percent in 1949 (See Table #3).

There were, of coﬁrse, many aspects to this negative or unfavorable éoverage.
Outstanding among them are: The frequency and function of the words
“Communism” “Communistic,” or “Communist(s),” the association of the Soviet Union
with two “evils,” the American Communist Party and the Nazis, and the use of
propagandistic and questionable journaliétic techniques. Let us consider each in

turn.

*The researcher’s reliability and consisténcy in coding were checked by a panel of
independent coders. For results, please see the Appendix.
® .



Table #5

Occurrences of Certain Propagandistic or Journalistic Hmowzwacmm in References to the Soviet Union

Attributional Bias
(Positive or Negative)

wrowomﬂwwvwo Bias
(Positive or Negative)

Caption Bias
(Positive or Negative)

Anonymous Attribution
Questionable Headlines

Attribution of
Arnerican Characteristics

Attribution of _
Un-American Characteristics

Shared Goals
Ridicule
Excessive Brutality References

Vignettes Illustrating Positive
Human Qualities

June~pbec.
1945
P=1 N=4

.

P=0 N=0

P=1 N=0

1946

P=0 N=7

P=0 N=}

P=0 N=2

24

1947

P=2 N=18

P=0 N=2

P=0 N=3

12

73

11

30

22

10

1948

P=] N=5

P=0 N=4

P=0 N=5

1949

P=1 N=6
P=0 N=0

P=0 N=1

44

17




I. THE FREQUENCY AND FUNCTION OF THE WORDS “COMMUNIST” AND “COMMUNISM”

As the decade progressed, these words were used more and more often and in

an increasingly negative context. Thus the increasingly negative references to
.Communism--the chief political aspect of the Soviet Union-literally paralleled the
cooling of US-USSR relationships. In the latter months of 1945, the period
immediately following their wartime alliance, only three references occurred in the
seven-issue sample—all neutral. In the twelve-issue 1946 sample the term was used
somewhat more often—ten times—and basically negatively: eight of the ten
references were unfavorable. In 1947, 24 of the 33 references were unfavorable and
nine neutral. In 1948, 49 were unfavorable, 19 neutral; and three favorable. In 1949,
42 were unfavorable and 24 neutral (See Table #4). |

II. THE ASSOCIATION OF THE SOVIET UNION WITH TWO “EVILS,” THE AMERICAN
COMMUNIST PARTY -AND THE NAZIS, PARTICULARLY THEIR LEADER, HITLER.

Time frequently called the readers’ attention to what it saw as the American
left-Soviet connection. In the fifty-five issue sample of the postwar years, this
connection was made twenty-one times. In ten of these instances, the implication of
ties between domestic Communism or Communists and the Soviet Union were general -
ones. For instance, in the October 4, 1948 issue headlined “The Atomic Spy Hunt,” a
connection was made between the Soviet Union and “misguided and treacherous
domestic sympathizers and stooges” (Time, 10/4/48, p. 22). However, occasionally the
Soviet Union was connected to specifi¢ people or organization; e.g., Communist
activity in the American labor movement, particularly in the CIO. -

Another example of this approach is noteworthy as it combined a daamning
headline, an anonymous attribution, and guilt-by-association of domestic and Soviet
Communists. Quoting what is called “samples of the Red-eyed views” of the CIO’s .
United Hectrical, Radio and Machine Workers Unions, Time wrote: “A right-winger

protested: ‘It sounds like Mr. Vishinsky,” A left-winger defended: ‘It merely reflects



the views of Henry Wallacg.’ Many an observer could agree with both” (Time,
10/6/47, pp.. 22-23). Henry A. Wallace, perhaps the chief of the left-wing Democrats
in the years before he left that party and became the standard-bearer of the
Progressive Party, was connected with Russia on three other occasions in the sample.

Time also attacked Senator Claude Pepper. Like Wallac‘e, Pepper was an
outspoken critic of the new get-tough-with-Russia policy. One article ( Time, 4/1/46,
pp. 19-20) was headlined “Red Pepper.” A photo of Pepper was captioned: “SENATOR
PEPPER/For Russia, a loud apologist.” In the article Pepper was quoted as saying that
Russia was being “denied the atomic bomb, denied warm water outlets, denied the
common courtesy of economic negotiations with her greatest ally....” Time then
quoted Senator Joseph H. Ball who “had a caustic reply: the Pepper speech was right
down the _Commum'st 1i1_1e.” Other Russi_an-linked Americans were Paul Robeson,
referred to as a communist-liner “whb likes the way Russia does thixigs’; (Time,
5/5/47, p. 47); a State Department secretary called in by the FBI because she had been
“hobnobbing with local Reds and the Soviet embassy staff for months” (Time, 7/ 7/47,
p. 12), and, of course, Communist Party leader William Z. Foster who ﬁas twice
referred to as furthering Russian interests {Time, 6/7/48, p. 22 and 9/2/46, p. 18).

While there is a certain logic to the Soviet Communist/American Communist
connection, this is hardly the case with the Nazism/Communism connection.
Nevertheless, the latter association was made reiaea_tedly by Time and occurred in
seventeen separate articles in the fifty-five issue sample.

Frequently the allusion connecting the two was brief but pointed. An
anonymous student in East Berlin was quoted ciirectly. “If this is democracy,” said
one of them last week, “I'd rather be a Nazi” (Time, 8/5/46, p. 33). Time, describing a
witness’s comments on the American Communist Party as “a conspiracy, an agency
of Russia designed to weaken the U.S.,” concluded that “it is far better organized than

anything the Nazis had” (Time, 4/7/47, p. 25). A Time correspondent concluded an



article comparing Soviet and Pohsh c'omrnunists' with these words: “The last time [ |
had met that sort of block super\dsor was in Soviet Russia. The time before that was
in Nazi Germany” (Time, 12/ 1/47, pp. 38-40).

The most pointed connections in this regard were miade between Stalin and |
Hitler and his Nazi henchmen. An October, 4, 1948 article, a T ime think piece entitled
“How Close to War” (pp. 28—29), drew ar_compariSOn between “Hitler’s drive for
Poland” and “Stalin’s for Berlin.” The point was made more vividly in a cartoon
appearing in that sanie issue under the Time masthead, the first page of the magazine
proper. In the cartoon Stalin appeared to be doiing over his desk, clutching‘a paper’
labeled “Soviet Policy of Deliberate Provocation.” 'Leaning over his chair was Adolf
Hitler, a swastika on his armband The hannner and sickle was drawn on the curtain
behind two figures. The caption read: '“I, too, believed democracy was decadent.” |

The tendency of Time to cdnnect the two men was exenipl'iﬁed with the most’
clarity in the February 2, 1948 issue (p. 17). Appearing in the Internatio'nal section,
the piece was headlined “For the Record” and accompanied by a photo of Stalin
shakjng hands with German diplornat Joachim von Ribbentrop. The photo was
captioned: “FRIENDSHIP IN THE KREMLIN, 1939/Hitler balked.” To depict a warm,
smiling contact between Stalin and Ribbentrop was particularly damning in 1948,
shortly after the latter had been tried and executed as a war cn'-minal '

The article descnbed how the U.s. State Department had pubhshed captured
German documents describing “Stahn $ deals w1th Httler The article .began. '

| Much of the unlove}y story had been told before but last
~ week for the first Time the U.S. State Department published
the record in full. '

Since the records had been “captured,” it must be assun:ted that the capturing
took place before the surrender of the German arn:iy in spring of 1945. Thus the
story was-roughly three years old. As the content dealt only with events before 1941-

-all of which had been common knowledge for several years in 1948—the purpose of



the article and the accompanying photo could only have been to once again connect
the Stalin evil with the Hitler evil merging them in the minds of the publié into evil
personified.

In thé penultimate paragraph Time emphasized' the “devil connection” on t.he
photo: - ‘ |

“None of the dry texts recalled the past quite so vividly as
the old photographs: Stalin and Ribbentrop clasping hands
- in the Kremlin, faces gleaming with private smiles (see cu_t).”

While Stal_in did not have an inordinately high number of unfavorable
references--an average to twenty-five percent for years 1946.through 1949;-the |
Communist leader was most frequently_Seen as a man of incredible power, a force to
be reckoned wit_h._ In the cover story of its first issué of 1949, ﬁ'fne referred to Stalin
“As boss of all the w_orId’s Communists, Russia’s Stalin was the free world’s great
single antagonist.” In the next few paragréphs the w_riter referred to how “he”
[Stalin] had seized Czechoslovakia, how “his devoted apqstle_s_” were winning in China,
how “his Cdmmuniéts” had suffered electoral defeats in France and Itély (Time,
1/3/49, p. 10). Stalin’s omnipresence was also apparent in a reference to France in
1947 where “Frenchmen” were “not yet impeﬂed .to_chopse Between DeGaulle and
Stalin.” | - |

Even when Stalin talked peace, Tiﬁze framed it in terms of war. An article
under the subsection “Strategy” in the International section was headlined “Coo”
(October 7 1946) and dealt with a_Londoﬁ Times interview with Stalin. The 1ead read:
“Whatever his chief target may hﬁve been, Generalissimo Joseph Stalin’s peace talk,
like a swivel-mounted gun, raked world affairs from a variety of interesting .angles
last week.” Further down in the piece, Time damned h_im with faint praise. “Even

most skeptics believed that Stalin really wanted peace, for the time being.”



Table #1

References to The Soviet Union, Soviet(s) and Russian or Russians

References to Stalin (By number and percentage)

Unfavorable
No. %
6l 16.4%
208 32.1%
223 34.3%
224 41.5%
142 32.0%

{By number and percentage)

Neutral
. No. %
282 75.8%
405 62.5%
386 59.5%
302 55.9%
285  64.2%

Favorable
No. %
June-Dec
1945 29 7.8%
1946 35 5.4%
S 1947 40 6.2%
1948 14 2.6%
1949 17 3.8%
Table #2
Favorable
No. %
June-Dec
1945 11 18.9%
1946 6 11.8%
1947 13 28.9%
1948 4 6.7%
1949 1 2.0%
Table #3

Unfavorable
No. %
3 5.2%
14 27.4%
11 24.4%
15 25.0%
12 24.0%

Neutral
No. %
44 = 75.9
31 60.8
21 46.7
41 68.3
37 74.0

9 g o\ o o0

‘No.

Total

372
648
649
540
444

No. .

Total

58

45
60
50

References to High-Ranking Soviet Civilian and Military Leaders

Favorable ¢

No. %
June-Dec
1845 30 7.5%
1946 35 5.2%
1947 40 6.2%
1948 14 2.5%
1949 18 4.0%
Table #4

(By number and percentage)

4

7 0

- 223 34.4
2

6

Unfavorable
No. %

66 i6.
213 32.

231 41.
143 1.

——

@ g @ g¢ d@

Neutral

No. %
306 76.1%
424  63.0%
386 59.4%
313 56.1%
291 64.4%

- No.
Total_

402.
672
649
558
452

References to Communism or Communists (By number and percentage)

Favorable

No. %
June-Dec
1945 0 0%
1946 0 0%
1947 0 0%
1948 3 4.2%
1949 0 0%

Unfavorable

No. %
0 0%
8 80%
24 T2.7%
49 69%
42 63.6%

Neutral
No. %
3 100%
2 - 20%
g 27.2%

19  26.8%
24 36.4%

No.
Total



10

III. TIMFS USE OF PROPAGANDISTIC AND QUESTIONABLE JOURNALISTIC TECHNIQUES

In the latter half of the 1940s, Time frequently used such techniques to put the
Soviets in a bad light. Of the nine such techniques studied here, five stand out:
anonymous attribution; questionable headlines; ridicule; negative attributional bias,
and references to un-American characteristics. (see table #5).'

The anonymous attribution of critical quotations was a hallmark of Time.
Swanberg noted that

Time was famous for its ability to find unidentified politicians

or bystanders who would make statements on new events

providing the very point of view Time sought to promote,

usually in memorable language.... Newspapermen called Time’s

unidentified witness the Delphic Oracle or Disembodied Voice

and got a kick out of going through an issue to count the Voices.”
- (pp. 261-62)

There were twenty-two occurrences of anonymous attribution to the Soviet
Union in the sample, nineteen of them with quotes negative in connotation. Some of
the quotes were mild: “Said one engineer, ‘Give me two American MP’s, one on each
side, and P'll have faith in the Russians.”” And some dangerously reckless: “By last
week some cocktail party pundits were beginning to mutter, “Why not drop the bomb
on Russia now?’” (4/5/48, p. 17).

A third anonymous spokesman sounded ve.ry much like Swanberg’s
description of the “Disembodied Voice.” The quote appeared in an article headlined
“Don’t Leave Us” {Time, 2/2/48, p. 21).

One demonstrator was asked by a correspondent whether
he thought it would be better for the Americans to pull
out of Germany. Said the worker: ‘For God’s sake, don’t
leave us. Of course we strike to try to get unity and some
food. Who wouldn’t? But we don’t want the Americans
to leave. So dof ist keiner [nobody is that cracked.] -
Then we would have only the Russians.’
Time’s anonymous spokespeople included a “diplomat in Paris,” a “Soviet diplomat,”

“an unimpeachable source,” “a high U.S. official,” and “a Chinese friend.” The

anonymous spokesman might hint at some high-level decisions about to be made or



11

prattle about Molotov’s tendency to keep a pistol under his pillow (Time, 10/1/45, p.
26).

A secbnd technique Time used to help frame the Soviet Union as an enemy
during the early years of the Cold War was the use of questionable headlines. In the
context of the coding scheme uséd, a questionable headline vx;as negative in tone,
sarcastic, nasty or downright false. In considering this technique, one must keep in
mind that Timé'writers, from‘the outset, prided themselves on what they saw as the
well-turned phrase, frequently using puns, excessive alliteration, and literary |
allusions. This approach was often used where it got the most attention on any
printed page:. the headlines and the captions.

In the ﬁfty-ﬁve issue sample, there were twenty-seven instances of
questionable headlines. Many of these alluded, sometimes sarcastically, to the lack of
freedom under Communists in the Soviet Union. For instance, an article headlined
“Let Freedom Ring” dealt with the propaganda of Pravda, the MVD (secret police) and
“some millions 6f your countrymen in...concentration camps.” (Time, 9/1/47, pp. 33-
34). A bédk review on forced Iabor in the Soviet Union was headlined “Nothing to
Lose But Their Chains” ( Time, 9/ 1/°47, pp. 84-86). An article summing up the Soviet
Union’s “assault” on the West during 1946, emphasizing Molotov’s prbpaganda and
the “economiic, po]iticzil and moral gulf between Russia and democratic nations,” was
headlined “The Year of the Bullbat” (Time, 1/6/47, pp. 23-27). An article on the
censoring of Russian writefs was headlined “The Delights of Intellectuality” ( Time,
9/6/48, pp. 22). | |

A third journalistic technique particularly emphasized by Time in the early
postwar years was that of ridicule. And again it must be noted that Time’s particular
style of personal journalism will often encoﬁlpass ridicule. That is, a reader might

not be surprised to find ridicule in Time, but nﬁght be aghast at finding it in The New -



12

York Times. Nonetheless, the frequency of ridicule was striking: fifty-four
occurrences during the fifty-five issue sample.

Ridicule, the arousing of laughter, mockery, or scorn at someone or
something, is an excellent weapon of derision, allowing the perpetrator to hide
behind humor. Several of the instances of ridicule were joke's. A brief article under
Russia in the Foreign News section (5/3/48, p. 30) was headlined “The Working Class.”
The article repeated the latest Soviet joke: Of three Soviet workmen one was five
minutes early, one five minutes late, and the third on time. The three were tried for
‘toadyism, sabotage, and the formalist-bureaucratic approach.

A second joke had Stalin murdering two rows of people because a person who
sneezed during his speech refused to a_c_i_mit it. When the person in the third row
owned up, Stalin said, “Gesundheit.”

Another joke appeared in the “Atomic Age” subsection of International and
was headlined “The Trick” (6/9/78, p. 29). The joke had Ivan saying how Russia will
have atomic _weaporis in 1952 and will then carry five bombs in “stout suitcases” to
“knock out Britain.” Boris responded: “That wjll do the trick all right, if only by 1952
we will be able to make five suitcases.” The Russians here also lacked an American
characteristic: efficiency.

Sometimes the ridicule stemmed from the tongue-in-cheek tone of the piece.

An example of this was a brief piece in the Music section (Time, 3/1/48, p. 34). The
article told how a recalcitrant Soviet composer had recanted after being “spanked”
by the party. The ridicule inherent in the piece was underscored by the headline,
reading “Joyous New Opportunity.” |

In most instances, the ridicule found in the sample made the point that the
Soviet Union was no place to be: the country was repressive, restrictive, murderous,

inefficient, warlike, and dishonest. But, of course, it’s all in fun....



13

As with ridiéule, but to a far lesser extent, the use of negative attributional
bias proved a convenient way of framing Russia in the light of “enemy.” There were

forty such instances in the sample.

No such tentativeneés existed in terms of the attribution of American vs. un-
American .characte'ristics to the Soviet ﬁnion. As Table #5 indicétes, nineteen
attributions of American characteristics occurred in the sample versus 175 un-
American characteristics. In the year 1947 alone there were seventy-three such -
attributions.

What was most un-American about the Soviet Union, according to Time, was its. -
lack of freedom and democracy, the inability of the people to exercise their will.
Over and over again references were made to censorship, to the lack of religious
freedom, to purges, to concentration camps, to forced labor, to a slave and police state, -
and to the Soviet Union as violating the autonomy of other countries.

These references were sprinkled throughout Time. An article under the Music
section called “Get in Tune” told of how Shostél{ovich had been dismissed from the
Moscow Conservatory faculty because his music displeased Politburo powers-that-be
(Time, 4/5/48, p. 64). Like rr.lulsicians', writers and scientists were also described as
under the control of the country’s top leadership.

The lack of basic freedoms in the Soviet Union was also emphasized by
references to it as a “police” or “slave” state. Often the references actually had to-do
with the Soviet'Uni.on by extension only. " An article under France in the Foreign
News section, dealt with the French Communists’ political gains and referred to the
possibility of France becoming a “Communist police state on the Russian model”
(Time, 9/2/46, pp. 29-32). An article on foreign relations (Time, 9/2/46, pp. 15-16)
.referred to Soviet'attempts to “bring Tﬁrke'y within its orbit of slave states.”

Russia as a slave state was a pbpular theme in the Books section. One example

of this occurred in a piece entitled “Nothing to Lose but Their Chains,” a review of



[
e

Forced Labor in Soviet Russia by David J. Dallin and Boris Nicolaevsky (Time, 9/1/47,
pp. 84 and 86). A sentence in the lead paragraph read: “The reality is that the Soviet
economy rests squarely on a basis of slave labor and that the Soviet Union is the
greatest slave state in history.” One author concluded that “Soviet slave-labor camps |
contain not less than 12,000,000 men, women, and children, » but noted that other
estimates “have soared as high as thirty million.” Slave labor was recruited .by the
secret police who received arrest quotas from party leadership. The slaves were |
“political offenders” trying to exercise their rights: “A political offendér need not be

a man or wonian who wants to toss a bomb at Stalin, but merely one who tells a
disrespectful joke about him.”

The point of this kind of coverage basically is the choice of focus. That is, Time
here chose to review a book dealing with a negative aspect of Soviet life a decade
earlier. Time could just as easily have reviewed a book on, for instance, the Bolshoi
Ballet. As George Gerbner (1969) noted, in message systems “emphasis ‘structures the
agenda’ of public conception and discourse” (Gerbner, 145). In framing an enemy,
as in framing a friend, emphasis is everything. |

In addition to the attributing of un-American characteristics, there are of
course numerous other ways of putting an enemy in a un.favorable light. One of
Time’s most frequently used techniques in regard to the Soviet Union was that of
alluding to it as aggressive, warlike or generally threatening. Often these
references were phrased in terms of a contrast td a peace-loving, helpful United
States.

Again and again the Soviet Union’s capability if not preference for going to
war was refgrred to. In an article under the Atomic Age subsection of the
International section, Dr. Harold Urey, an American atomic scientist speculated,
“When the Russians can make atomic bombs...war will be inevitable” (Time, 7/7/47,

p. 24). The assumption underlying this statement was that the United States, already



15

in possession of the atomic bémb, would not, of course, make war. In an article
headlined “Odds on Peace” (Time, 4/5/48, p. 17), Defense Secretary James Forrestal
compared fhe situation in Berlin to thé situation in Munich with Hitler. “But the odds
are not yet on Russia or war,” Forrestal said, “the odds are still on the U.S. and |
peace....” An article on the United Natiéns (Time, 7/2/45, pp: 20-21) noted that peace
was what all nations wanted. The piece then concluded, “If it fails, there is always

the Red Army.” |

Even when the situation béing reported involved aggression pbtential on both -
sides, the choice of words helped frame the Soviet Union as the great aggressor. A
good example of this was an article speculating that a civil war in China might draw
both the Soviet Union and the United States into it (Time, 9/3/45, p. 25). “Russia and
the U.S. might take sides, either in actual combat or the division of China into a
Russian-déxﬁjnated northern half and a U.S.-protected southern half.” (Italics mine.)
Later Time referred to “British-influenced Tibef,” fn contrast to “Russian-dominated
Outer Mongolia.”

Russia as a threat to the entire world was also a repeated theme in the Cold War
rhetoric. Pr_obably.the most sustained use of a métaphor in the entire sample came in
an article entitled “What Does Russia Want”?” (Time, 4/1/46, p. 27). Russia’s thre_at to
the globe was pictured aé a diseése, the “Communist éoﬁtagion,” in text and graphics.
The piece, which ran the entire pége, had fWeﬁty—one unfavorable references to
Russia. Russia’s influence was seen even in a French election: “...a Communist
victory in France would push the western world’s frontier with Russia back from the
Elbe to the Atlantic” ( Time, 6/3/46, pp. 29-32). An article reviewing “the postwar
Russian” assault, descﬁbed as “a flood,” framed Russia as an enemy to just about
everybody. Noting that the “Russian flood” of 1946 had been contained, Time listed

the many men who had labored on “the dam that held it.” These included not only



io

the leaders of America, England, France, Austria, the Netherlands, and Belgium but
also “MacArthur in Japan” and “Chiang Kai-shek in China..”

Sometimes, in its zeal to frame the Soviet Union as a major threat to world
peace, Time consciously or unconsciously departed from the truth. An article on the
tense German situation in the August 5, 1946 (p. 28) noted tﬁat the Soviet Union had
been “largely responsible for the split occupation of Germany.” In fact, as Time
itself had reported, the dismemberment of Germany had come under discussion at the
highest levels of U.S. foreign policy decision-making long before the end of the war.

Part of the Soviet’s threat, as with all threats, came from its “differentness,”
not only from the United States, but in general. Time particularly emphasized this
«differentness” in its headlines, such as “The Other Sides of the World,” “From the
Other World,” and “A Peek through the Curtain.” Another way of emphasizing the
Soviet Union as “other” was to report attacks on it by others. An example of this,.
headlined “Solidarity” (Time, 11/4/46, pp. 34-35), detailed British Prime Minister
Clement Atlee’s attack on Russia and Commﬁnism for the lack of liberty and
democracy.

Several conclusions may be drawn from Time’s coverage of the Soviet Union
during t_he latter half of the 1940s. For one thing, the data indicates, that coverage
was basically neutral. Allowing for the increases and decreases of positive and
negative references from year to year, the majority of references during the four-
and-a-half year period were neutral oﬁes.

Nonetheless, a clear picture of Soviet enmity can be seen in the pages of the
news magazine. This was accomplished in a variety of ways: by emphasizing the
negative aspects of the Soviet Union; by specifically associating it with the negative,
and by using propagandistic-and other questionable journalistic techniques to put
the newly disfavored nation in a bad light. One fact stands out: to a disquieting

extent, Time’s coverage of the Soviet Union paralleled the interests and intent of the



U.S. government as it embarked on a diplomatic policy of Cold War. And, in so far as
Time presented that policy and position without truly examining and criticizing it for
its readers, Time failed to fulfill the key role of the press in a democracy, that of

adversarity with the government.

17



18

APPENDIX

A panel of three independent coders was used to check the reliability and
. consistency of the researcher’s judgments. The coders were given a random sample
of articles from the entire study. -

Overall intercoder agreement was computed with a scheme developed by
Speigelman.TerWillinger and Fearing as seen in O.R. Holsti, Content Analysis for the
Social Sciences and Humanities (Reading, Mass.: Addison-Wesley, 1969), p. 14. In this
scheme, complete agreement among all four coders (including the researcher),
would be a 4-0 judgment and given a score of 1. Complete disagreement, a 2-1-1
judgment, would be given a score of 4. Thus 1 represented the greatest amount of
intercoder agreement and 4 the least.

Intercoder agreement for coding references as favorable, unfavorable, or
neutral was 1.39. Observed agreement between the researcher and each of the
coders, also known as the Co-Efficient of Reliability (Holst, p. 141) or C.R., was also
determined. The researcher’s C.R. with Coder #1 was .85, with Coder #2, .82, and with
Coder #3, .81.

C.R. for questionable headlines was also determined. Between the researcher
and Coders #1, 2 and 3 respectively, the C.R. was .98, .92, and .93. If these categories
seem unusually high, one must remember Holsti’s caution that agreement between
coders should increase as the number of possible categories decrease. For references
there were only three possible categories and for questionable headlines, only two
(“yes” or “no”}.

Intercoder agreement on the judging of American characteristics was 1.211.
C.R. between the researcher and Coders- #1, 2 and 3 respectively were .96, .84, and .98.
On un-American characteristics intercoder agreement was 1.64 with the C.R. between

researcher and Coders #1, 2 and 3 being .74, .79, and .76.



Intercoder agreement on shared goals was 1.66. | C.R. between the researcher
and Coders #1, 2, and 3 respectively was .78, .74, and .82

Intercoder agreement on ridicule .was 1.19. C.R. between the researcher and
Coders #1, 2 and 3 respectively was .91, .85, and .94.

Intercoder agreement on excessive brutality was 1.55; .C.R. between the

researcher and coders #1, 2 and 3 respectively was .86, .79,. and .81.

19



' BIBLIOGRAPHY

Chambers, Whittaker. Witness. New York: Random.House, 1952.

Elson, Robert T. The World of Time Inc.: The Intimate History of a Publishing
_Enterprise. Vols. I and IL | New York: Atheneum, 1968 and 1973.

Gerbner, Georgé. «Toward ‘Cultural Indicators” The Analysis of Mass Mediated Public
Message Systems.” Audio-Visual Communication Review, Vol. 17, No. 2, Summer
1969, 137-48. 7

Kobler, John. Luce: His Time, Life, and Fortune. New York: Doubleday, 1968.

| Merrill, ].C. “How Time Stereotyped Three U.S. Presidents,” Journalism Quarterly, 42
(1965), 563-70. |

Merton, Robert K. Social Theory and Social Structure. New York: Free Press, 1968.

| Myers David. Social Psychology New York: McGraw-Hill, 1983.

Severin, Werner J. and James W. Tankard, Jr. Communication Theories: Origins
Methods Uses New York: Hastings House 1979.

Sterling, Dorothy. The New York Times. Letter to the Editor. 2/26/84.

Swanberg, W.A. Luce and His Empire. New York: Scribner’s & Sons, 1972.

Tuchman,' Gaye. Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: The

| Free Press, 1978.

Wertenbaker, Lael Tucker. Personal Correspondence with the writer, February 1985.

Williams, Robin M., Jr. American Society: A Sociological mterprération. New York:
Alfred A. Knopf, 1960. | |

wittner, Lawrence. Cold War America: from eroéhima to Watergate. New York:

Praeger, 1974.





