Comment

The revolt of the Communist journalist:
East Germany

Maryellen Boyle

DEPARTMENT OF COMMUNICATION, UNIVERSITY OF CALIFORNIA, SAN DIEGO

Ihc ncwspapu is an instrument ol power. ks worth on;:,mat(,a in the character
of the power which it serves. This is expressed both in the ideas it puts forth and
how it goes about its business, {Waiter Benjamin)

The struggle to capture and remould the Communist mass media apparatus is a
vital part of the democratization of eastern European politics — the state of the
mass media is.onc indicator of the state of politicsin a country. Nowhere was this
political transformation more rapid and fundamental than in the former German
Demaocratic Republic (GDR), which disappeared from the community of nations
on 3 October 1990. We are tempted to understand this media revotutign -and the
subsequent - post-Communist press as resulting from the efforts of East German
dissidents who emerged from some zone of banishment, took over the media and
ousted the Communist propagandists, ending the ‘press problem

East German journalists would argue that this assumption is problematic for WO
rcasons, In the heyday of the Wende, the high revolutionary period-of autumn
1989, the Communist journalists were not evicted, nor was the Communist press
drowned out by new journals of opinion. Instead, most of the GDR journalists
abandoned the Communist Party, or SED, and joined forces with those intent on
bringing down the Communist order altogether, Unlike elsewhere in the former
soctalist bloe, new journals did not replace the Communist press — the press
became non-Communist.

In the eyes of these journalists, problems have again arisen in the 1991 post-
Communist press. After experiencing seven months of autonomy, the journalists
now mourn the death of the democratic journalism they worked to fashion. The
East German journalists, most of them. former Communists, today nostalgically
refer to this short Wende-era journalism {(October 1989~April 1990) as the
democratic era of GDR journalism. What they proudly established during the posi-
Communist period of the German Democrati¢c Republic has been dismantled, they
claim, by West German direction after reunification.

Today the GDR is but a “footnote in.history'. Since reunification, Christian
Democratic Unicn {CDU) politicos in Bonn directly or indirectly contro! the
eastern German mass media, Through personal interference in the operations of

Media, Culture and Society (SAGE, London, Newbury Park and New Delhi},
Vol. ]4 {1992), 133-139




134 Media, Culture arid Society - -

the Treuhand, the agency charged with privatizing East Germany. Chancellor
Kohl’s and Foreign Minister Genscher’s staffs have delivered the financially robust
former Communist newspapers into the ownership of *friendly’ conservative West
German media giants. Television and radio, just recently wrested from the control
of Communist Party apparatchiks, are once again under tight political party
supervision. 'Here, CDU politics and representatives  dominate the post-
. reunification broadcasting policy, organization, personnel appointments and pro-
gramme content, Throughout-the entire East German broadcasting system, the
East German editorial leaders who had transformed the Communist media and
promoted revolution are being replaced by conservative, party-affiliated West
German journalists.

In spite of the German federal and state constitutional press protcct:ons the East
German journalists U.)mpldl[‘l that this new regimen {eels much-like the system they
fought to reform. What is the basis for thls indictment?

Backgroun’d

The mass exodus of GDR citizens and mushrooming eivil protest provoked political
- emergency in the summer of 1989. The GDR mass media ignored the escalating
crisis but GDR citizens were able to view the unfolding cvents via West German
television from the privacy of their homes.

Mikhail Gorbachev’s arrival in Berlin on 6 October to celebrate the GDR’s 40th
socialist anniversary provoked an’ intensification -of protest. The official demon-
stration welcoming the controversial Soviet leader was surreptitiously paired with a
counter-demonstration a few- blocks away. West ‘German television cameras
covering the gala cejebrations discovered the ‘Help us, Gorbi!” placards and the
widespread police violence. The GDR exploded in mass protest after 7 October. -

The citizens’ accusations

Long-held secret complaints had merely come out of the closet. *“Why do we need
to watch West German television to find out what’s going on in our own country?’
“Why is there a sham reality in the media and a-hard reality we live day after day?'
“Why do the media castigate as “dangerous and traitorous elements” those we love
who have left us behind for an uncharted life in the West?’

What made professional life different for journalists in summer 1989 was the
intensity of public reaction to media coverage of the youth exodus and, to be sure,
their own personal reaction to the ‘news they produced’ and ‘the reality they
witnessed’. One example: rocks stars, long the darlings of the Communist Youth
League wrote protest letters to the League’s W1dely read daily Junge Welr
According to éditorial staff, the editor-in-chief personally altered the content of the
letters and then sent them to print. The readers and rockers held the journalists
responsible {or this abusce, bringing the cultural world into painful conflict with the
youthful journalists.

The state wire services staff recall their dual responsibility when covering public
events -— to obtain information for filing and to telephone the authorities if protest
of any kind was cvident. in the summer, this troublesome role came under.,
challenge. Did they owe loyalty to the readers or to their supervisors at the agency?
Indeed, this was the uitimate contradictory relationship within Leninist journalism.



Boyle, The revolt of the Communist journalist ' 135

Journalists' reactions

The first break with the Communist Party (SED) line occurred two days after
Gorbachev’s visit, when Leipzig radio reporters braved certain Berlin censure to
cover live the mass 9 October Leipzig protests. The rest of the press continued to
hold to the Party line for a few more days, printing Berlin fictions rather than
Leipzig eye-witness accounts. Enraged residents stormed the Leipzig wire services
headquarters, Caught between the fury of local opinion and the power structure in
‘Berlin, the reporters displayed their filings to Berlin in the Leipzig bureau
windows. Within a matter of days, the nationwide protest filled official media, sans
the Bertin Party spin. On 26 October the media/SED Department of Agitation and
Propaganda linkage was severed. ' S .

On 4 November the official Writers’ Association sponsored an open-air dialogug
to discuss the major issue of the day: media freedom. Over 500,000 GDR citizens
massed on East Berlin's Alexander Square, stunning the Party leadership. The day-
long event was covered live on nationwide radio and television. Reform-minded
speakers from the various intellectual professions faced a sea of banners demanding
freedom of the press and assembly, an end to SED monopoly of power, and a
renewal of the GDR. _ : o :

While support for the demonstration was widespread within the general popu-
lation, not all journalists supported it openly. Journalists from the daily Berlirier
Zeitung, for example, voted not to attend the demonstration as official participants.
The Berlin-based press had yetto completely sever its ties with the political parties.
And, to a number of Berlin journalists, loyalty to Gorbachev’s reform program still
seemed to prectude throwing one’s lot with the anti-Party forces on the street. Just
a week later this concern was to vanish. .

Few journalists actually took to the public protest microphone, but most were
involved in revolutionizing their immediate professional world in their attempts fo
present a real picture of the events in the GDR. As they recalled, this necessitated
casting off the self-censoring ‘seissors in our heads’. Journalists challenged the
limited scope of their professional autonomy, and insisted on an end to the editorial
hicrarchy typical of the Stalinist press regime.' Every daily newspaper cditor-in-
chief in the GDR was sacked, demoted or retired during November and December.
Party apparaichiks were likewise driven out. New editors were clected by the
journalists themselves, and typically came from within their own ranks.

The Party cell meetings were the site of the editorial revolt in October and
November. In response to protest letters from non-Party members resentful of
peing excluded, the action shifted to open staff meetings. What went on in these
staff meetings? Besides just trying to figure out what was happening in the political
world, new desk editors were sclected by secret ballot and new assignments were
worked out collectively. Central to the logic driving internal reform was the
journalists” insistence that they should never again bow to ‘editorial oppression’.
They opened the newspaper pages to citizen comment of diverse political
persuasions, The journalisis engaged in open dialogue wiih the readers through the
expanded Letters pages. The editorial staff apologized to their readers, vowed to
‘pursue the truth, remain independent’; and to ‘maintain a critical stance to those
holding political power’. '

In February 1990, journalisis working in the former SED press sought to
farmalize the new editorial freedoms by developing internal governing statutes.
The ‘statutes articulated the publication’s ideological orientation, such as ‘socially-
oriented’, ‘_environmental’, ‘anti-fascist’, ‘socialist’, ‘pro-dis,armament’, “indepen-
dent of political parties’. Concerns shifted from hierarchy and ideological. orien-
tation to finances when editorial staff severed rclationships with political parties —-



136 o : Media, Culture and Soéie’ty

the SED and the four National Front bloc parties, which also printed their organs in
very limited circulation. One thorny problem was how t6 set up an independent
publishing business. When the Round Table reform government announced that
the state would no longer subsidize the press or provide convertible currency to
import newsprint, the journalists worked out joint-venture agreements with West
German publishing interests. The West Germans would provide capital and
managerial know-how; the East Germans would control the editorial function.

The Journalist Association

The 9000-member German Journalist Association (VDJ) was a voluntary pro-
fessional association rather than a union. While the VDJ leadership were SED
members, the VDJ was open to all journalists regardless of party affiliation. During
the summer of 1989, grassroots VDJ councils met frequently to discuss the media
crisis. When the Politburo called for ‘open dialogue’, ‘an exchange of opinions’,
and ‘media bound to reality’ on 11 October 1989, the VDI offered to draft a media
law. On 5 February 1990, the Round Table government adopted as law an
expanded version of the Journalist Association recommendations.

The most comprehensive media law adopted by any of the post—Commumst ,
governments of eastern Europe did more than the obvious disentangling of party,
press: and state. It sought to break open the clogged public sphere, enabling the
~ grassroots access essential to ‘antipolitics’. The ‘Regulation on the Protection of the
- Media, Freedom of Opinion, and Access to Information’ declared that the mass
media had an obligation to provide the public with the ‘full diversity of opinion in
soc;ety Likewise, all groups and individuals were to ‘have the right to be present
in the public sphere through the media’. The media were defined as ‘institutions of
society’ requiring ‘public supervision’ through ‘public advisory couneil control’.
Political partics would not be participants, either direétly or indirectly, in this
supervisory function. Parties could express their views through Parliament. Access
to information was to be guaranteed — ‘all government departments, political
institutions and economic enterprises have the express obligation to provide to the
mass media truthful information: concerning their activities’.. To protect socicty
from ‘authoritarianism’, senior media management must either be elected by the
rank and file staff (in the printed press) or be appointed by citizen advisory groups
(in broadcasting). Co-management rights of rank and file journalists would be
likewise guaranteed and legally enforced. Private broadcasting was rejected out of -
hand — society would have no control over its content. _

- After years of writing the collective Party version of how social life should be, the

reporters and columnists sought guarantees to safeguard their right to present their
own individual opinions of how soCieEy is. Different journalists have different
opinions, they said, and this array of opinions is thc sme qua non of a democratlc
public sphere. : :

- One year later: disappointment

Post-Communist GDR politics have lezaggcd Instead of some vague participatory
‘third ‘way’ Socialist démocracy in"an auténomous GDR (as envisioned by most
intellectuals during the Wende) the former GDR is now the fivé new states of a
united Germany, under Christian Democratic (CDU) rule. The cuphoria has
turned to depression, as East Germans face social chaos and hitherto unknown
levels of unemployment. They complain they are residents of an ‘internal banana
repubhc th he ‘mcy are second-class citizens in the reunited Germany.



The revolt of the Communist journalist 137

the Wende, the newspapers were owned and controiled by political
)urmg the Wende, journalist revolt converted the press into autonomous
iaging’ organizations. The March 1990 clections brought to power the
sloc party, the east CDU. Parliament then cnacted privatization laws
ng worker rights to ownership of the people’s property. East-West joint
agreements were negotiated at all the former party dailies: In the' post-
tion era, Bonn is not interested in redistributing the people’s property to
lc but rather, in selling it off or closing it down. The Bonn-era privatization
1as cast asnde those East-West joint venturé agreements. The journalists
g new publishers not obligated to stay out of the newsroom.
heat of the revolt, a dizzying number of new publications emerged — some
:rman papers, and some native-born ones. Their existence, with the
a of the new East tabloid press, turned out to be rather short-lived. One
was simply a matter of cost — the removal of state publishing subsidies
¢ price of newspapers. The typical household today can only afford one
his turned out to be, surprisingly, the former Communist Party regional
ich provides local news and has, this past year, continued to portray the
om the East German point of view. Indeed, the former Communist
ers have gained rather than lost circulation and have attracted extensive
ng West German publishers competed intensely with each other agam this

purchase valuable morsels of the former Communist press empire. This

ion was played out within the Privatization Agency, whose staff members
blicly complained that Agency ownership decisions were the result of
he-scene Bonn lobbying, rather than honourable competitive bidding.
Nest German publishers today own the entire SED and bloc party
«ers, with the exception of the declining Neues Deutschland, the former
“the SED Central Committee. The first newspapers to come under West
control were the fifteen bloc party dailies. When the new owners arrived,
yrs and journalists were replaced by professionals from West Germany.
nership ‘transference’ of the former Communist press has just been
:d, and the same dynamic is at work.in these big dailies. All the co-
nent rights guaranteed under the Media Regulation no longer apply. While
ral Republic of Germany constitution guarantees co-management rights of
. the so-called ‘ideology business’ is exempted. Only management has the

lefine the ideological orientation. This Tendenzschutz (ideological protec-

ovision undermines Wende era journalistic autonomy, the easterners
complain. To them, the fundamental problem of the SED media was this
‘hority of the publishers. .

lcasting organizations broke away from SED and state control, and were
cd-by advisory councils whose members were delegates from grassroots
and political parties. The journalists played an active role in this new
ity relationship. But as one prominent reformer remarked, ‘the last thing

s of the Media want toddy arc mdgpundcnt -thinking journdh‘;ts Every- -

- struggled for is gone.
are the new ‘Lords of the Media™? German law mandates a decentralized
roadeasting order. The five new eastern state parliaments have been at

ring 1991 “to develop new state broadcasting organizations:-The East - R

journalists assumed that this would be an East German project. But CDU
;s appointed a media commissioner from Bavaria, Rudolf Miihlfenzl; whose
vas been to manage the transition from a-centralized East German
sting order to the decentralized Federal Republlc model. This has also
! building a new sense of nationhood and purgmg GDR memory or



138 - _ Media, Culture and Society -

nostalgia from the mass media. Content is controlled by the senior editors. East
German journalists have been laid off, and West German journalists have been
appointed to the new positions. In every state parliament one hears elected CDU
representatives openly state that members of the Socialist and the various
grassroots parties should not be employed by the public broadcasting stations, The
new state-level broadcasting advisory councils charged with overseeing programme
content should reflect the political and social diversity. Instead, political party
appointees inhabit the public advisory commissions and répresent party interests.
Party interests in East Germany mean, today, CDU interests.

" In West Germany, political partics are not the only locus of social, pohtlcai and
economic power. No giant firms exist in the East to challenge the power of the
parties. The CDU seems to the journalists as powerful as the old SED. During the
Wende the journalists were able to break open the Party monopoly on information.
But today, information from the government seems as difficalt to get as before. In
the SEI) era, for example, the final copy of an interview with a Party, government
or enterprise leader had to be approved by the interviewee before it could be
printed, reporters. recall. Now the same practice has resurfaced. No review-right,
no interview. No one can challenge the power of the bureaucrats and legislators
today. No law guarantceing access to public information is on-the books. New
media laws are in the process of being passed but none contains the public access
provisions of the pre-unification Media Regulation. _

Inside the newspapers today there is a tense struggle over objectivity, and what is
newsworthy. The West German newspaper managers are calling for objectivity,
not East German opinion in their stories. In the.Communist era, objectivity meant
the Party line. The journalists understand this calt for objectivity as a device to
remove diversity of opinion in the paper and to screen out East German identity.
There is endless struggle over what should go in the paper. ‘Keep politics out’ is
answered by ‘everything here is political’. The West German managers, according
- to the East German journalists, do not understand the Eastern public and what it

" needs to know to survive in the new capitalist order. *We're just turning into data
entry clerks in computerized newsrooms.’ ‘

A tabloid war — Murdoch vs. Maxwell and Gruner & Jahr vs. Springer — has
taken an odd twist. Here the East German perspective is of interest, as East
German tabloids exploit the cancerous East-West German family feud. East
German gripes receive media attention — the stories are written by West German

= journalists, and they seck sensationalism rather than problem resolution onc hcars

- repeatedly.

When pressed, the journalists admit that at lcast they have more opportumty to
disagree. When a politician says something outrageous, the reporter can print the
statement, thereby at least introducing the offensive remark into the public sphere
for possible discussion. That is new since the Communist era. But quoting once
again is risky, they note. They are concerned that the functionaries of the reigning
political party are on the phone to the editor-in-chief -again, and with great
frequency. And will the publishicr, who might be on the party executive committee,
decide to call the editor himseif? .

_ Notes

“This research has been supported by grants from the H.V. Kaltenborn Foundation,
the Friedrich-Ebert Foundation, and a 1990-91 Futbright research fellowship at the
Department of Journalism, Karl Marx University, in the former GDR. I wish to



- Boyle, The revolt of the Communist journalist | 139

express particular appreciation to Dietmar Hencker, Alfred Eichhorn, Gerd
Kurze, Michael Mitller and Dr Edeltraud Peschel.

1. The Communist press order is erroneously referred to as a Leninist press.
system. The tightly controlled media system of the USSR and Eastern Europe was
established by Stalin to consolidate his political power in the late 1920s. See Brian
McNair’s ‘Glasnost and. restructuring in the Soviet media’, Media, Culture and
Society, 11(1989): 327-49. . :

2. The ‘mtellectual purge’, by now a media issue in itself, has not stopped with
the media. West German academics are replacing nearly the entire cadre of East
German academies fired this last spring in the restructuring of the universities.




