Fog Watch

" The Inky and Me

A study in market—drwen Joumaltsm

By Edward S. Herman

“garded as a very good newspaper. This reputa-
tion derives in part from its great superiority
. over its predecessor, Walter Annenberg’s Inquirer,
notorious as a partisan Republican rag and instrument
of Annenberg’s personal vendettas (most famously,
his refusal to allow mention of the name of the lib-
eral Democratic Governor of Pennsylvania, Milton
Shapp). After the Knight system acquired the Inky
- (and the Annenberg-owned Philadelphia Daily News)
in 1970—Knight merged with the Ridder
chain in 1974 to form Knight-Ridder—it
brought in professional managers, sharply
upgraded the news operation, and termi-
nated the paper’s service as a personal
political vehicle of the owner.

The paper’s favorable reputation a]so
rests on positive accomplishments.
Knight-Ridder has. had some first rate
journalists like Frank Greve and Juan
Tamayo, whose reports occasionally appear
in the Inky (these reporters have been attached -
directly to the Knight-Ridder-owned Miami Herald).
The Inky has had a fair number of in-house news
articles and investigative studies of issues such as the
wetlands, police .abuses, local political corruption,

The Philadelphia Inquirer (Inky) is wi'cie_:ly' re-

"~ and others that are very good journalism. Barlett and

Steele’s periodic multi-part investigative reports on
the tax burden and income distribution, despite limi-
tations (noted below) are worthy efforts. The paper is
not closed, and publishes news articles and occa-
sional opinion pieces that conflict with the party line
the paper is supporting editorially.

48. Z.MAGAZ[NE_ MARCH 1997

Despite these positives, however, the Inky has al-
ways been an establishment institution that keeps
news.and opinion very much within the bounds of
establishment parameters. It is a market-driven paper,
increasingly so over the past decade, and as a result
has done a very poor job of maintaining a “public
sphere” within which issues important to the entire
citizenry are freely discussed and debated. Tts news
arm has the deficiency of all mainstream commercial
papers—it depends too heavily on offi-

cial sources; so that it is. regularly ied
by the nose in the direction officials
desire; and where officials want si-
lence and afford few leads, the paper

fails to follow a story and allows si-

lence to prevail. (Often, where offi-

_cials want the Inky 10 go its editors
want to go anyway.) One result is
that the Inky has frequently served. as
a propaganda arm- of the state, as in

the case.of its news/editorial treatment

of the NAFTA debate and Mexican bailout,

~ where the news coverage was thin and uncritical, the

editorial page hugely biased and demagogic.

Market-Driven Journalism
The Inky;s_parent, Knight.—Riddef (KR), is a

publicly owned company traded on the New

A York Stock Exchange, and in consequence is

under steady pressure to attend to the bottom line.
This pressure sharpened over the past decade during



Labor Today

to expand coverage by extending the definition of
employee to independent contractors.” To date, this
has not happened.

The ultimate challenge, says Anthony Carnavale,
who headed the National Commission on Employ-
ment Policy, “is how to reconcile the need to furnish
contingent workers protections in the workplace simi-
lar to those afforded permanent employees while con-
tinuing to provide employers with the work force
flexibility they need to be competitive in a global
economy.” The commission warned that expanding
contingent labor without extending labor rights prom-
ises dire results: “It is incumbent upon us to decide
if, in the long-term, it is economically and socially
viable for this country to sustain a large portion of
the American working population in such a precari-
ous and insecure employment status.”

The commission answered its own question rather
boldly, which may explain why congressional Repub-
licans and the Clinton administration agreed to elimi-
nate the group. “Our goal should be to provide all
workers with the same level of protection to reduce
the incentives to create a two-ticred labor market,”
the report said.

But -as contingent labor proliferates, policy makers

are ignoring this challenge. Only two members of
Congress have proposed reforms, and both (Ohio
Senator Howard Metzenbaum, and Colorado Repre-
sentative Patricia Schroeder) have opted for retire-
ment—etfectively removing contingent labor from the
national policy making map. The two congressional
attempts to extend legal protections to contingent
workers languish in archival obscurity.

Senator Metzenbaum’s “Contingent Workforce Eq-
uity Act,” proposed in October 1994, remains by far
the most comprehensive attempt to protect contingent
workers. It proposed to “extend the protections of
Federal labor and civil rights laws to part-time, tem-
porary, and leased employees, independent contrac-

tors, and other contingent workers, and to ensure

equitable treatment of such workers.” Among other
provisions, the bill would have made it illegal for
companies to pay temporary and pari-time workers
less than regular employees doing similar jobs. The
European Court of Justice has already taken a similar
tack, ruling that unequal pay for part-time workers is
discriminatory.

When Metzenbaum retired the measure was passed

along to now-retiring Illinois Senator Paul Simon; it -

has since been forgotten. Nonetheless, the bill amply
reflected attempts by advocacy groups and unions to
write contingent workers into the law. The National
Employment Law Project, a New York City-based
group advocating for the unemployed and working
poor, is urging the Equal Employment Opportunities
Commission to include Workfare recipients and other

“‘employees,’

contingent workers within its antidiscriminatory
aegis. The aim, according to staff attorney Cathy
Ruckelshaus, is to “make it clear in the definition of
employee that they’re covered.”

The Law Project and many policy researchers urge
a complete overhaul of U.S. labor law, arguing that
single-issue reforms “simply encourage the develop-
ment of new forms of contingent status,” a coalition
of worker advocacy groups told the Dunlop Commis-
sion on the Future of Worker-Management Relations
in 1994. “Mandating fair treatment for employ-
es...gives employers a reason not to directly hire
but instead to hire ‘temps,” ‘lease’
workers or engage ‘independent contractors’ for
whom they have no responsiblity.”

Francois Carre and fellow labor experts Virginia
duRivage and Chris Tilly, say the National Labor
Relations Act needs to be re-framed to allow new
forms of union association—enabling temps and other
transient workers to join collective bargaining units
based on their occupation or geographic location,
rather than on the traditional NLRA model of em-
ployer-based unionism,

Proposals for reform pile up by the dozens at labor
conferences and in congressional archives. What’s
missing is government will and interest-in discourag-
ing unprotected work and expanding labor protec-
tions. If the silent slaying of NCEP’s report is any
indicator, politicians of both parties would rather not
even discuss it. And while some unions, most nota-
bly the Service Employees International Union and
the United Food and Commercial Workers, have
pressed hard to address the needs of part-time and
contract workers, the labor movement has been slow
to embrace contingent workers as the new frontler
for organizing.

Even in seemingly labor-friendly circles, the legal
problems of contingent workers are merely “a topic
that merits further inquiry.” Such was the conclusion
of the Dunlop Commission, a Clinton Administration

fact-finding panel that many saw as the best hope for

progressive labor law reform: Contingerit workers
merited but 2 pages in the commission’s 200-page
report, which failed to promote any reforms. Accord-
ing to one labor union source close to the commis-
sion, chair John Dunlop, the U.S. Labor Secretary
under President Gerald Ford, “just didn’t want to
talk about it. He didn’t think contingent workers
were an issue that needed to be addressed.” Z

i H
Christopher D. Cook is a freelance writer from San
Francisco who has written for The Nation, In These
Times, and The San Francisco Bay Guardian,

Z MAGAZINE MARCH 1997 47



"Fog Watch

N 5 u;w;'!&;;zszfﬁ?éiffzzla
¥
[/

Z
=
Z
I

s M WSS
b o PPE 7 7 T~

THE §TATE ofF THE [JNION..

T T e
=\t
S N e\
st & S ol N
O X

which newspaper profits suffered from recession,
high newsprint prices, and competition for advertis-
ing from cable and other rivals. John Knight, a lib-
eral Republican with an old-fashioned respect for in-
vestigative. journalism, died in 1981; the Ridder half
of the combine was always more business oriented,
and Tony Ridder, now the CEO, is noted for his
marketing focus. Under Ridder, and his predecessor
as president, James Batten, KR has pursued a

number of strategies: it has tried to diversify into

new media (unsuccessfully), it has engaged in union
busting in Detroit, and it has tried to cut costs in all
its papers by reducing personnel. This led to the de-
parture of the Inky’s top executive, Eugene Roberts,
in 1990, and then to the resignation of executive edi-
tor James Naughton in 1995. In leaving the Philadel-
phia Daily News in 1995, editorial page editor Rich-
ard ‘Aregood remarked that KR “was becoming a
company on the standard model of corporations
rather than on the Knight model.” David Von Dre-
hle, who once worked for the Miami Herald, stated
that the recent deterioration of standards at KR led

him to conclude “that its time to pronounce the ex-
periment of publicly traded newspapers a failure,”
The other line of attack by Knight-Ridder has been
a more aggressive (or sycophantic) catering to read-
ers and advertisers. James Batten, president of KR
from 1988 until his death in 1995, pioneered this-
new phase of market-driven journalism, and was fea-
tured in the recent books When MBAs Rule News-
tooms (Doug Underwood) and Market-Driven Jour-
nalism (John McManus). From 1988 Batten cam-
paigned within KR for what he called “customer ob-
session,” the word customer encompassing both read-
ers and advertisers. The marketing underpinning of
this “obsession” was clear: an intensified focus on
profit- margin targets, and the Wall Street Journal
noted back in 1990 that KR seemed to be “borrowing
heavily on the innovations of Gannett Co.’s USA To-
day...[with] graphics and bright colors [that] high-
light stories on baby-boomer ‘hot buttons,” such as
divorce, personal finance, housing trends and the
workplace.” According to Miami Herald executive
editor Doug Clifton, the paper should be answering’

Z MAGAZINE MARCH 1997 49



Fog Waich

the main question asked by readers: “What does this
mean to me?” Accordingly, his paper downgraded
non-tocal news and, as a matter of policy, confined
news coverage to nine arecas that focus groups indi-
cated were of primary interest to readers- (the list ex-
cluded national pelitics and world affairs). David Re-
mick wrote in the New Yorker that the Miami Herald
was now “thin and anemic, a booster sheet.”

Boosterism and Phony EmpoWermenr

he Inky was slower than the Miami Herald 1o
succumb to the “obsession” being pushed by
KR on its subsidiaries, but it took heavy cost-
cutting hits-and gradually adopted important features
of the new order. Its boosterism was evident in its
editorial support of a locally produced helicopter
boondoggle (“Save the Osprey: Here's a strange-

looking plane we really need,” July 9, 1990). It was

more dramatically illustrated at the time of death of
Philadelphia-based Cardinal John Krol on March 3,
1996. For an entire week the Inky ran huge front-
page spreads with pictures of the Cardinal, his bier,
his funeral, with adulatory language—“a towering
presence,” “Philadelphia’s [sic] Servant for 27
Years,” etc.—and the inside pages full of detail and
drivel. Krol, an admirer of Richard Nixon, ally of
the regressive Pope John II, and a mediocrity in
every respect, could be given a wholly uncritical
hero’s celebration only by a newspaper pandering to
a bloc of readers.

The 1990 Wall Street Journal account of the new
“reader friendly” KR noted that KR papers’ editorial
pages now featured “‘empowerment boxes’ giving
names and phone numbers, so readers can take ac-
tion.” The Inky was one of those papers. Many KR
papers also-installed Citizens Voice programs that en-
courage readers to get together to cxchange opinions

and to have them expressed in a special part of the -

paper. The Inky has adopted this with energy and has
devoted many pages to brief expressions of “citizens
voices.” This new “civic journalism,” sometimes
called “commercial populism,” is basically a copout
and fraud. It is a copout in that the paper abandons
its own responsibility to address issues and treat them
in depth; it is fraudulent in its pretended interest in
ordinary people’s views and in the notion that allow-
ing controlled expressions of opinion by these citi-
zens in any sense “empowers” them (when in fact
the brevity and range of voices assures that they will
have no coherence or consequences).

The Inky also has a reader-friendly Ombudsman),
who displayed his and the Jnky’s true colors in an
incident involving the publication of a front-page arti-
cle on Rush Limbaugh, “The king of talk, leading

50 Z MAGAZINE MARCH 1997

the charge” (Joe Logan, June 2, 1995), with an ac-
companying picture that showed Limbangh grimac-
ing. The article was a superficial puff-piece that
quoted Rush at length. Only on the continuation page
did Logan mention -that Limbaugh’s “no less stri-
dent” critics assert that he plays fast and loose with
facts and has a mean streak. No quotes or citations
were given and no mention was made of the well-
publicized Fairness and Accuracy in Reporting book
The Way Things Aren’t: Rush Limbaugh’s Reign of
Error. Enter the Ombudsman, not to apelogize for
the omissions and puffery but for the photo showing

Rush grimacing. And while the Inky also gave Lim-

baugh an Op Ed column, a submission detailing Lim-
baugh’s errors by Jeff Cohen (co-author of the FAIR
volume) was rejected.

This pandering to the Right has- characterized the
Inky’s handling of the letters and Op Ed page for
many years. These are not designed to illuminate is-
sues or encourage in-depth debate, which might upset
important constituencies. The Inky sees its market as
mainly the affluent suburbanites of Philadelphia; the
affiliated -Daily News is for the lunch pail citizenry of
the city. A recent Inky solicitation of advertisers as-
serted that the paper is read by 83 percent of
Philadelphians with incomes of $100,000" or more.
The Inky management has long perceived that this
market segment wants a generous treatment of con-
servative and rightwing pundits and the /nky has pro-
vided such treatment for decades.

During the 1980s, opponents of the Central Ameri-
can wars steadily protested the Inky’s Op Ed page
generosity to the war party, causing the editor, Ed-
win Guthman, to write two columns acknowledging
that the antiwar letters were outnumbering those sup-
porting Reagan, and literally appealing to rightwing
readers to write in to correct the imbalance and pre-
sumably justify the pro-war columns (April 6, 1986).
We may be sure that no Inky editor has ever ap-
pealed to liberals and leftists to write in to squort a
liberal-left position or program.

In an editorial commenting on the reception to the
Barlett-Steele series in 1996, the Inky editor noted
that letters supporting Barlett and Steele greatly out-
numbered those in opposition. This once again sug-
gests that the conservative bias of the Op Ed page
and close rationing of liberal-left commentary is not
justified by the voices that reach the paper, but re-
sults from the desire to provide a page that sausﬁes
important readers “and advertisers.

In an August 1990 letter to Central Amencan pro-
testors explaining Inky letters policy, the letters editor
wrote that the letters colurnn is “primarily for plain
old ordinary readers first, not for groups and organi-
zations seeking a platform-to expound their beliefs.”
Citizens Voices for the Inky are not people in Central



Fog Watcli

American protest groups, but “ordinary” citizens.
This is a formula for using the letters columns as a
lightning rod, to give the impression of being demo-
cratic while keeping it mostly free of letters that
might enlighten.

Pandering to the Pro-Israel Lobby
The Inky makes exceptions to the policy of

avoiding letters by organized groups where the

groups are powerful and effectively threaten-
ing. A conspicuous case involved the pro-Israel lobby
and the Specter-Yeakel senatorial election campaign
of 1992. The paper is under steady pressure from
this lobby, and one form of cave-in has been a very
generous aflotment of letter and Op Ed column space
to its members. Notable has been their- treatment of
Morton Klein, the very aggressive, Philadelphia-

based president of the Zionist Organization of Amer-

ica, who had seven letters and four Op Ed columns
published in 1991-1992 (and many thereafter). Klein
strongly favored Arlen Specter in 1992, and one Inky
insider informed me that Klein faxed the Inky a mes-
sage of criticism for its coverage of the election and
Israeli issues every day. The lobby also. besieged the
Inky with visits; one of its members noted in a local
paper that his group visited the editors, who “listened
very- carefully and, to their credit, took steps to-re-
dress the imbalance in subsequent editions.” '

One consequence of this lobbying effort was that
Inky coverage of the Specter-Yeakel campaign was
assigned - mainly to reporter Nathan Gorenstein,
whose pro-Specter bias was blatant. He, and other
reporters as well, repeatedly referred to Yeakel's
wealth and the fact that some of her own money
went- into her campaign, but he never mentioned the
much greater sums poured into the Specter campaign
by the pro-Israel lobby, and real issues and Specter’s
record were not covered. One of the sinister features
of Specter’s campaign was the claim that Yeakel's
Bryn Mawr Presbyterian Church was anti-Semitic,

because they had had some pro-Palestinian speakers

on the Middle East among a large set that included
Specter- (this last poini was never mentioned by
Gorenstein). Gorenstein’s stories treated this charge
of anti-Semitism as a genuine issue, not a smear tac-
tic, and the Inky never explored the use of this dirty
trick by Specter and his supportive lobby.

The Inky also supported the lobby and Specter by
publishing successive letters attacking the Bryn Mawr
Presbyterian Church by Klein, CAMERA zezlot
Gary Wolf, and the fanatical local rabbi Michael
Goldblatt. The last was featured by the Inky, al-
though full of errors that any competent editor should
recognize, such as “No Jewish leader has attempted

to equate criticism of Israel with anti-Semitism,” and
it made ad hominem and false charges about church
leaders Rev. Eugene Bay and Paul Hopkins. Hop-
kins’s low-keyed reply to Goldblatt was refused: pub-
lication- by the Inky

My Decade on the Blacklist

had a painful experience:of my own with the
Ipro—lsrael lobby’s muscle with the Inky. After
having three successive Op Ed columns taken by
the fnky in:1981-82, a fourth was published on state
terrorism, which identified Israel (among others) as a -
terrorist state. This elicited flak, including some. from
important pro-Israei power brokers in Philadelphia.
For the next decade (until 1991) I couldn’t get an Op
Ed into the paper, and while I have no hard evidence
of cause I am pretty confident that the Inky was re-
sponding to a power center to which it often grovels,
and that I was de facto blacklisted.

During this period I published a number of -books
on matters of extreme topicality, but Op Eds on these
topics by a “local author” were not saleable. One
propesed Op Ed; on the alleged Bulgarian-KGB plot
to kill the Pope in 1991, an important propaganda
ploy of the Cold War, was based on' the book, The
Rise and Fall of the Bulgarian Connection (written
with Frank Brodhead). The Inky published only one
Op Ed column on this subject, by rightwinger Mi-
chael Ledeen, who took the plot as already: proven.
The Inky not only rejected my offering; they also
turned down -an opinion piece on the subject by Di-
ana Johnstone, the well-informed In These Times cor-
respondent from Paris, which T submitted on her be-
half. In its news columns, also, the fnky’s reporters

‘never once departed from the party line; its: “special- -

ist” was completely uninterested in pursuing.counter-
evidence that I pointed out to- him. When the case
against the Bulgarians collapsed in an [talian Court in
1986, the Inky offered no reassessment; nor did it
review the issue in 1991 when former CIA official
Melvin Goodman told congress during the Gates.con-
firmation hearings that the CIA professionals knew
the case against the Bulgarians was fraudulent be-
cause, for one reason, they had penetrated the Bul-
garian secret services. In short, in'this major propa-
ganda exercise the /nky was a gulhble instrument of
misinformation.

Several of my rejected columns during the blacklist
years were on' the Central America wars. One was
based on the  book Demonstration Elections, also
written with Frank Brodhead, that tried to show that
the 1982 Salvadoran election met none of the condi-
tions of a genuine free election, but was a public
relations gambit designed to prove to the U.S. public

Z MAGAZINE MARCH 1997 51



Fog Watch

that our intervention was justified, thereby allowing
the war to continue. (At the same time, both here
and in El Salvador it was claimed that.the election
was -a means. of terminating the fighting.) The only
Op Ed column in the Jnmky during. the 1984 Sal-
vadoran election period was by James Kilpatrick,
- who, of course, found it a wonderfully democratic
exercise. The Inky was editorially “against the war,”
but interestingly this did not cause their editorials to
challenge the demonstration elections as fraudulent,
nor, in the case of Nicaragua, did they expose the
Reagan peace plans as cynical and call the contra war
" state-sponsored terrorism. No—they regularly lauded
the good intentions of the terrorist sponsors, agreed
that Nicaragua.had a “dictatorship,” and that their
hot pursuit of contras into Honduras was reprehensi-
ble, etc. So, in the case of the Salvadoran elections
of 1982 and 1984, with the news department follow-
ing the official lead, and the editorials weakly criti-
cal, the Inky on balance supported the ‘war policy.

The same conclusion was arrived at later by the
Media Committee of the Philadelphia Pledge of Re-
sistance, in two detailed and excellent studies of the
Inky’s coverage of Central America for 1989-1990,
showing (among many other things, and with solid
data) that the Inky was “twice as hkely to use [de-
rogatory] labels” for “enemies” than U.s. allies; that
it depended excessively on U.S. official scurces and
“rarely quoted or interviewed” civilians or victims;
that its photo selection policy supported State Depart-
ment policy (no photos of civilian victims in El Sal-
vador or Panama); and that it rarely covered Sal-
vadoran military killings and almost never mentioned
its responsibility for the vast majority. of civilian
deaths. As U.S. officials ignored Guatemala, so- did
the Inky, and it gave “very limited coverage to the
unprecedented upsurge in U.S. national and local
demonstrations/civii disobedience against U.S. policy
and ifitervention.” The paper’s bias as regards each
country in the region was substantial and supportive
of U.S. intervention:

Columnists From Center to Far Right

ack iﬁ the 1970s, when the /nky had George
Will and William Rusher of the National Re-

view and far-rightists John Lofton and Smith
Hempstone (feebly balanced by Mike Royko and
David Broder). as columnists, I visited the editorial
offices to try to sell them on Howard Zinn, who then
had a syndicated column. I failed in this, and the
Inky has never had a regular columnist as far “left”
as Mary McGrory. They have had lightweight, issue-
evading centrists like Broder, easily overpowered by
rightwingers like Will and Charles Krauthammer,

52 Z MAGAZINE MARCH 1997

who all through the 1980s pressed the Reaganite
propaganda lines on Central America, the soviet
threat, and the welfare mother threat, with only weak
opposition., The Inky defends the columnist imbalance
on the ground that their own editorials are liberal, as
is their cartoonist Tony Auth, so the “left” is well
covered. But this argument does not hold water. As
noted on Central America, even when tending toward
opposition to official policy Inky editorials arc badly
compromised, and on many policies they are dis-
tinctly illiberal: the inky editorially - supported
Clarence Thomas, the Panama and Gulf wars, and
Clinton’s bombing and starving. of Iraq;- NAFTA; the
anti-PC crusade; privatization; the urgent need to bal-
ance the budget; the Concord Coalition view of the
threat of Social Security; and Boris Yeltsin as savior
of the highly desirably Russian “reforms.” With 1ib-
eralism like this who needs conservatives? '

Each new rightwinger who comes on board in this
country . goes straight into the Inky- Op. Ed. col-
umns—Greg Easterbrook and Michael Silverstein on
the threat of the environmentalists,: Mickey Kaus on
the end of equality, Richard Rector of Heritage on
the welfare threat, Christina Sommers and Camille
Paglia on the menace of feminism. Sommers and
Paglia are not needed anymore as the Op: Ed page
has latched on to Cathy Young, who has had over 50
columns since 1993, a large fraction aggressively at-
tacking feminists. It is true that the Inky often carries
Ellen Goodman and Saily Steenland, ~but. these
women are general-interest columnists who rarely ad-
dress and defend feminist concerns. They in no way
offset the steady anti-feminist aggression of Young,
supplemented by columnist and former - editor David
Boldt, local rightwing contributing editor Mark Ran-
dall, and local fanatic Ronald James (*Where are the
feminists when a-sister needs he]p‘? Free Leonal.”

July 8, 1992).

The Inky has also been very kind to  Dinesh
D’Souza. His book Hliberal Education was. given a
featured double review (one favorable, one critical).
With his new racist tome, The End of Racism [sicl],
he was given- generous Op Ed space (and identified
as a conservative “scholar”™), a featured book review,
plus an accolade by David Boldt. 'When D’Souza
spoke at St. Joseph College following publication of
liliberal Education, his speech got a generous Inky
write-up complete with a flattering picture of the
speaker. At almiost the same moment, Noam Chom-
sky was in Philadelphia, giving a fund-raising speech
at a downtown church. Not only was Chomsky’s
speech never mentioned in the Jnky, the paper re-
fused to report that it was to take place, despite re-
peated requests. Chomsky has never had an Op Ed
column in the Zrky; he supplied one, by invitation,
several years ago, but it was never published, and no



" Fog Watch

ABSOLUTELY, BIFF!
1T'S YESTERDAY'S
NEWS! SERIOUS
PUNDITS ARE AL-
READY LOOKING
AHEAD To THE
GORE / KEMP :(ON-
TEST (N THE YEAR

AND NOW FOR SOME
EXPERT ANALYS\S,
WE TURN TO OUR
REGULAR COMMEN-
TATOR, SPARKY TiE
WDNDER PENGUIN!
SPARKY, WOULDN'T
You AGREE TUAT Twis
ELECTION 1S ALREADf

OF COURSE, THAT ONE’S PRETTY MUcCH
CONSIDERED A ROUT AT THIS POINT--

BUT THE 2008 BATTLE BETWEEN RALPH
REED AND COURTNEY LOVE MIGHT PRoVEl
INTERESTING...

AND THEN THERE’S THE PROBABLE 2612

MATcHUP BETWEEN RUSH LIMBAUGH

"|AND CRACKERS THE CORPORATE CRIME-
FIGHTING CHRICKEN! BuUT WHAT PUNDITS I

REALLY WANT To KNOW IS, WiLL AGE

BE AN ISSVE IN THE PRESIDENTIAL

RACE OF 2024-- WHEN MACAULAY CUul-

KIN 15 EXPECTED To Go HEAD -To-HEAD

WITH SIGFREID tRoY!

“explanation was ever given for the failure to do so.
The most frequently published economist on the Op
Ed page—22 columns, 1994-1996—is Walter Wil-
liams, the black reactionary first syndicated by Heri-
tage and holder of an Olin Foundation chair. He spe-
cializes in attacking entitlements (of poor people),
welfare, and affirmative action. The local progressive
economist, Richard DuBoff, gets .pubhshed much less
frequently—two columns, 1994-1996—and his sub-
missions put the Op Ed editor under stress. For ex-
ample, DuBoff submitted an Op Ed on July 16,
1996, defending  Social Security. The Op Ed editor,
when pushed, told DuBoff that he couldn’t find a
“peg” for the piece, although social security is a hot
issue and he was publishing “unpegged” feel-good
tripe and Walter Williams columns without a prob-
lem. The piece was never published. DuBoff submit-
ted another one in January 1997 on the immensely
topical issue of investing Social Security money in
the stock market. The editor was trapped: so what he
did was solicit an “answer” from Michael Tanner of

PERSONALLY, T'M LOOKING FoRWARD To THE
2072 CAMPAIGN BETWEEN DAN QUAYLE'S
CRYOGENICALLY PRESERVED BRAIN
-1AND THE CHANNELLED sPIRIT OF - | .
ELVIS ! THAT ONE'S GOING To RAVSE soME]
INTERESTING 15SUES, DON'T You AGREE?

[YoURE TRYING To MAKE SOME
KIND OF Pomr HERE, AREN'T You?

ToM ToMoRROW @ 10-30-96

the Cato Institute, to set alongside DuBoff’s piece

'(which he also cut and softened), to provide . “bal-

ance.’

The two most frequently published Inky mmdcrs
are Claude Lewis and Trudy Rubin. Lewis, who is
black, is perfect for the Inky as he gives ethnic bal-
ance while staying mcely within the bounds accept-
able to the white establishment. He strongly sup-

_ported Clarence. Thomas (although to his credit he

recently expressed regret and admitied having _made a
mistake), supported Arlen Specter for the Senate in

1992, found that “So far Bush is a pleasant surprise”

(September 13, 1989), argued along Reagan lines that
the homeless made a free :choice and asked for it
(“Homeless, by deciding not to work,” Dec. 27,
1989), and in a recent marvel on the crack-cocaine
CIA connection, notes that “Even if the CIA flooded
inner cities with crack, blacks didn’t say ‘no’™” (Sep-
tember 25, 1996). Lewis shows his black solidarity
by bravely denouncing Texaco officials for racist talk
and talk show hosts for racist innuendo.

Z MAGAZINE MARCH 1997 53



fog Watch

Trudy (“I love Boris™) Rubin, the Inky’s foreign
policy specialist, was once a pretty good reporter,
but her long stint on the Inky editorial board has
taken a heavy toil and it has been years since she has
said anything that departs one iota from the estab-
lishment foreign policy consensus. She also makes
grossly inaccurate statements, like, “[the Europeans]
opposed U.S. moves to quarantine Saddam Hussein
before 1990” (August 7, 1996; the U.S. was appeas-
ing Saddam up to August 31, 1990; this factual error
was uncorrectable in the letters column). Her apolo-

getics for Yeltsin, the attack on Parliament and the

Consitution in 1993, the 1996 ¢lection, the Chechnya
War and the devastating effects of Russian reform
have been grounded in a simple avoidance of incon-
venient facts.. They have made the ediiorial and Op
Ed page a travesty on this important area.

In September 1995, Inky editor Jane Eisner. an-
nounced changes in the syndicated columnists, re-
placing a few tired centrists with others, and substi-
tuting Joseph Sobran for George Will. Sobran is on
the far right among the regulars of the rightwing Na-

- tional Review. Eisner explained Sobran’s selection on
the ground that “we’ve heard often from readers who
complain that this kind of unvarnjshed conservatism
is not represented on our pages.”

Eisner had not done her homework. Sobran s out-

bursts and warm affiliation with the pro-Nazi, anti-
~Semitic, and racist instauration in the mid-1980s had
- caused ‘Midge Decter to label him “a crude and na-
ked anti-semite” and even led William Buckley to
distance himself from Sobran, briefly. In 1994 So-
bran criticized Schindler’s List as “holocaust harp-
ing” that has
column assailed Roosevelt for having gotten us into
war in 1941 because of his unreasonab]e antlpathy to
Nazi Germany.

Eisner took quite a bit of flak for bringing in So-
bian, but defended herself in print by a selective
ng of his work and his personal assurances that
he regretted some of his past remarks.. She also
stated with great pomposity that “I understand that
some readers wish to open these pages and find a set
of opinions that -conform pleasantly to their own
views. I am afraid that I can’t accommodate them.”
Eisner apparently forgot her previous statement ad-
mitting her accommodation to rightwing readers de-
sirous of an “unvarnished conservative.” “A letter
"signed by 55 individuals pointing out her inconsis-
tency, and asking why the Left has to be satisfied
with beltway centrists who never challenge the status
quo, was refused publication. The Letters Editor did,
however, publish a letter extolling Eisner’s
reasoning.” So much for Citizens Voices.

54 Z MAGAZINE MARCH 1997

“gotten out of control,” and in another -

“clear

The Barlett—SI_eele'AnOmaly '

arlett’s and Steele’s populisfn doesn’t fit too
comfortably into today’s Inky, but as noted the

paper is not entirely closed to critical fact and

~ opinion and these authors have built a strong reputa-

tion for investigative research. Their productions bol-
ster Inky circulation, enhance its reputation even if
they “go too far,” and they come along only very .
periodically. The Inky can support NAFTA and
largely evade distributional issues year after year,
with only rare discomfort from the house populists.
Barlett/Steele populism -also has its limits. They

- don’t urge a vigorous full employment policy or

strengthened unions as means of improving income
distribution; nor do they propose cutbacks in the
military budget or decentralization of the corporate
system and media. They support campaign financing
reform, which everybody agrees to but which is hard
to enact or enforce with existing inequalities intact.
They also take dubious positions on trade and immi-
gration—they suppoﬁ morée aggressive efforts to open
foreign markets, and, although urging higher taxes
on TNC incomes, they offer no useful proposals for
controlling U.S. foreign investment or international
money market speculation. They fail to recognize
that a great deal of immigration pressure comes from

- U.S. and IMF policy abroad that generates pohtlcai

and economic refugees. -

Back in the mid-1970s, when SANE was a- v1gor—
ous membership organization m_PhlladelphJa they
organized a membership protest against the very con-
servative editor of the Inky, Creed Black, with many
scores of letters and numerous phone calls to John
Knight and others in the top management. Black was
replaced by Ed Guthman shortly théreafter, and the
Inky did become a somewhat better paper. But we
failed to maintain that organization and level -of activ-
ism, and the liberals and Left of Philadelphia have
largely sat on the sidelines as citizens without repre-
sentation, as far as the Inky goes. And the Inky re-
mains a “part of the problem,” speaking consistently
for the establishment, giving the Right ample voice,
and marginalizing citizens of the Left. We need new
media for a real voice, but we also have to -fight
harder to get representation and a modest public
sphere operating in the existing media, which will
accommodate to some extent those who press hard
and with tena(nty 2

Edward S. Herman is a professér of finance at the Whar-
ton School, University of Pennsylvania, and the author or
numerous books and articles on media, economics, and

Joreign policy.



